Hur mycket tål originalkopplingen på v50 t5

Doom79
5 december 2023 · 10 Inlägg

Hej! Jag går i funderingar på att slänga i steg 1 optimering i bilen, främst för att jag vill ha lite mer vrid så man kan dra husvagnen lite lättare. Bilen i fråga är en v50 t5 som rullat ca 2500 mil och vad jag vet så är kopplingen aldrig bytt på den. Den känns dock inte sliten, tar inte högt upp. Men jag är ingen expert. Någon som vet hur mycket effekt kopplingen tål? Skulle ju va surt att åka på kopplingsbyte efter man har optimerat den.

Tacksam för eran expertis här inne

Mossan1
5 december 2023 · 2 925 Inlägg

Slutsatser baserade på dragläget ska man vara försiktig med med autojusterade kopplingar. Både hydrualiken och i tryckplattan.

Spöar du inte kopplingen med hugg utan kör normalt, även med mer vrid, pallar en orginalkoppling det mesta. Det är hastiga starter vid race, ryckväxlingar osv som kräver starkare grejer på allvar.

"Vanliga" bilar som körs normalt pallar orginallamell över 40k mil.  Hade själv en V70N (med drag) med 40k+ med orginalkoppling.
Känns nästan som om lamellen byts oftare i förebyggande vid rasad hydrualik, knackande svänghjul, eller liknande än att den är utsliten och slirar numera.

Senast redigerat av Mossan1 (5 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang