Svår startad Volvo 740 -88

Turtolaa
23 december 2023 · 27 Inlägg

Tjenare tjenare, nu var de så att min tjej har köpt en 740 från 1988 (för hon var avundsjuk på min😂) och det ångra hon snabbt.
Den är väldigt väldigt svår startad efter att ha stått kanske 2 timmar eller en natt, brukar ha i motorvärmare en timme eller mer innan start och även då är den svårstartad, fast inte lika. Behöver stå Max några minuter innan start. Det är inte så värst kallt här om vintrarna vart vi bor. Min 740 startar alltid första försöket oavsett väder och det är en B23E.
B230 ska inte ha nå problem tycker som jag med att starta när de är kallt ute.
Motorn på hennes 740 är en B230E.
Nån som kanske vet vart jag ska börja att kolla?

Nybergrobin
23 december 2023 · 2 385 Inlägg

Felkoder är alltid nr.1

Steff240
24 december 2023 · 1 045 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Felkoder är alltid nr.1

Är det en original B230E finns inga felkoder att läsa ut...

Till Ts, hur beter sig motorn? Tröttnar batteriet omedelbart, eller vevar den bara på utan att starta?

Dessa motorerna är enormt känsliga för vakuumläckage, minsta lilla läckage på insugssidan så kommer vakuumet inte räcka till för att lyfta luftmängdskivan ordentligt och därmed släppa fram tillräckligt med bränsle för att motorn ska gå.

Även bränsletrycket är viktigt. Är det för stort tryckfall pga trött pump, knallfullt bränslefilter elle nåt annat problem så kommer motorn gå illa eller inte alls.

Det sitter en kallstartsventil i insuget som ska spruta in lite extra bensin i startögonblicket när motorn är kall, kolla så att det fungerar.

Styrtrycksventilen ska dessutom fungera som så att den fetar på bränsleblandningen lite när motorn är kall, ungefär som chokefunktionen på en förgasare. Svårt att kontrollera utan utrustning för att trycket dock.

Senast redigerat av Steff240 (24 december 2023)

Turtolaa
24 december 2023 · 27 Inlägg

Den vevar bara på och batteriet tröttnar inte, batteriet är splitt nytt och vi har även bytt startmotor. Märkte nu att en vakumslang hade lossnat. Stoppade tillbaka den men fortfarande lika segstartad. Sitter dock inte slangklämma på den men ska kolla i garaget har för mig att ja har en låda me slangklämmor👌

jaka54
24 december 2023 · 5 853 Inlägg

Man börjar alltid med att kolla att det finns gnista på gamla bilar där men inte kan få fram felkoder.

Steff240
24 december 2023 · 1 045 Inlägg

jaka54 skrev:
Man börjar alltid med att kolla att det finns gnista på gamla bilar där men inte kan få fram felkoder.

Bilen startar ju, om än segt, så uppenbarligen finns gnista åtminstone ibland.

jaka54
24 december 2023 · 5 853 Inlägg

Och du har kollat att du har gnista på alla stiften?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang