Upprepade motorfel Peugeot 5008 PureTech 2019

Champinjon
23 december 2023 · 2 Inlägg

Köpte den här bilen för några år sedan (2019) och efter att motorgarantin gick ut har vi fått upprepade problem med att motorlampan som indikerar motorfel börjat lysa, och vi fått lämna in bilen på verkstad för lagning av diverse fel.

Första gången i början av år 2023 fick vi ringa bärgare. Då lyste motorlampan rött och enligt verkstan var det en trasig tändspole och ett kamremsbyte som behövde göras innan bilen kunde köras, trots att kamremsbytet låg längre fram enligt serviceboken.

Andra gången motorlampan lyste samtidigt som bilen enbart gick att köra 30 km/h var i slutet av april 2023. Även denna gång fick vi ringa bärgare och efter felsökning fick vi veta att ett tändstift behövde bytas.

Nu har motorlampan börjat lysa igen, men med fast orange ljus och meddelande vid start att vi behöver köra bilen till verkstad.

Det känns konstigt att vi ska behöva lämna in bilen så här ofta på verkstad för motorfel när den bara är ett par år gammal. Är det vanligt att det är så här mycket som går sönder i motorn när vi följer serviceboken? Borde inte såna här delar bytas regelbundet i samband med service?

Vi lämnat in bilen för service varje år på auktoriserad verkstad enligt rekommenderade intervaller.

Jesper328 Diagnostekniker
24 december 2023 · 2 419 Inlägg

Nu har ju inte Peugeot det bästa ryktet inom fordonsindustrin, men jag tror helt enkelt att du har haft otur.
Sen är ju frågan varför man ej bytte samtliga tändstift när en tändspole byttes ut.
Dåliga tändstift KAN döda tändspolar.

Senaste Peugeoten jag jobbade med, årsmod 2016, hade löjligt många fel.
Och efter att ha rivit runt i den ett par timmar så kan jag inte påstå att byggkvaliteten är på topp.

Hur välservad bilen är har ingen betydelse för såna här fel, förutom tändstiften då som kan ha en intervall på allt mellan 4.000 mil och 15.000 mil.
Det står i din servicebok.

Up the RA
Champinjon
25 december 2023 · 2 Inlägg

Stort tack för att du tog dig tid att svara. Vi får se vad det är för fel den här gången men ifall det är ett tändstift igen, kanske vi borde be verkstan byta samtliga som inte byttes sist då det verkar som även de kanske behöver bytas tidigare än serviceintervallet säger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang