Audi SQ5 2014 3.0 TDi V6 - Felkod P008700

500hks
2 januari · 1 Inlägg

Har en SQ5 2014 3.0 Tdi 313hk. Gula spirallampan börjar lysa och plötsligt går den in i så kallade ”limpmode”

Vet någon orsaken till detta?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari · 17 622 Inlägg

Den får jag med på en 2.0 TDi ibland. Går dock inte i limp. Verkstan har hittat metallspån i bränslesystemet och lovar att "Den kommer ge upp vilken dag som helst"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328 Diagnostekniker
2 januari · 2 419 Inlägg

Finns oceaner av eventuella orsaker, och en felkod är bara till för att peka en i rätt riktning (oftast).

För att tillföra något till tråden så tänker jag att du har en spridare som läcker igenom vilket sänker bränsletrycket.
Sisådär 2.11% säkerhet på den vilda gissningen.

Up the RA
Muskelbil
3 januari · 538 Inlägg

Trasigt glödstift?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari · 17 622 Inlägg

Jesper328 skrev:
Finns oceaner av eventuella orsaker, och en felkod är bara till för att peka en i rätt riktning (oftast).

För att tillföra något till tråden så tänker jag att du har en spridare som läcker igenom vilket sänker bränsletrycket.
Sisådär 2.11% säkerhet på den vilda gissningen.

I mitt fall är boven en högtryckspump som snart går i pension. Den maler ner sig själv tydligen. Min kommer också gå i limp så småningom.

Detta med glödstift hänger envist kvar. De fyller en högst trivial funktion sedan 30 år tillbaka. De ska se till att bilen startar jämnt och fint. Inget annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328 Diagnostekniker
3 januari · 2 419 Inlägg

Ajfan, luktar även som att det åtgår en uppsättning sprajders och en rail också när pumpen väl packar ihop. lol

Ja, glödstift fyller sin funktion i sisådär 10-15 sek efter kallstart.
Vår Renult går som en påse nötter vid kallstart under -10° och den glödgar inte stiften när man slår på tändningen, utan den gör endast det när man trampar ned kopplingen för att starta.
Jag vill ju gärna glödga ett par gånger när det är kallt ute, men det tyckte inte tydligen fransmännen vara nödvändigt.
Fan vad jag avskyr keyless/startknapp förövrigt.

Hursom, har fått in en Transit där annan verkstad dragit av glödstift.
Den var nästan omöjlig att få liv i när temperaturen var runt nollan, fick bli startgas på den. lol

Up the RA
Muskelbil
3 januari · 538 Inlägg

Moderna dieselmotorer använder glödstiften emellanåt även efter startögonblicket för att stötta med värme, speciellt vid generering av partikelfilter.
Är ett glödstift dåligt känner motorns styrsystem av detta och ger en felkod i form utav en lysande glödstiftssymbol.
Jag vet inte hur sofistikerat VWs system är, om det hos verkstaden är möjligt att läsa ut om vilket av dina 6 glödstift som eventuellt är defekt eller om det måste undersökas på det gamla goda viset med demontering.
Mitt förslag är att du kontaktar din audiverkstad och bokar tid för felsökning.
Det kan även vara att något stift sotat igen om bilen körs mycket i stadstrafik och inte hinner "sota ur" ordentligt mellan resorna.
Det kan givetvis vara något annat men eftersom motorn går i limp och spiralen tänds tror jag att det kan vara vad jag förutspår.

Jesper328 Diagnostekniker
4 januari · 2 419 Inlägg

En tänd glödspiral behöver nödvändigtvis inte betyda att det är något fel med glödstiften, utan kan indikera fel på sensorer och annat som kanske inte ens är direkt länkade till glödsystemet.

Det absolut enklaste sättet att kontrollera glödstift är att ta reda på strömstyrkan på stiften (många gånger ~10A), och sedan hänga på en amperetång strax efter glödrelä/modul.

Om TS läst ut felkoderna själv så rekommenderar jag att kontrollera railtryck ärvärde mot börvärde och återkomma.
Kan vara så enkelt som en fallerad railtryckssensor eller mängdregleringsventil… eller igensatt dieselfilter. lol

Up the RA
Muskelbil
4 januari · 538 Inlägg

Jag ser fram emot att få höra vad som var felet.
Det finns flera teorier grundade på olika erfarenheter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang