125a som vääägrar starta

Patric_125
27 januari · 3 Inlägg

Hej! Jag har en kina motor 125cc lifan som slutade starta efter att kedjan gick av. Jag fixa kedjan men sedan sluta den helt plötsligt starta. Så jag bestämde mig för att slipa in ventilerna, bytte packningar och justerade ventilerna. Bytt tändstift, gjort rent förgasaren, kollat flottör nivån, kollat tändspolen, kollat tändningen vid statorn. Den har gnista, men INGET händer när jag använder startgas. Jag såg att en kille från två år tillbaka hade samma fel, han verkade inte fått något svar heller så jag hoppas att jag kan få bättre svar än så. Tack i förhand!

simlar
27 januari · 5 551 Inlägg

Kedjan som driver bakhjulet eller kamkedjan som gått av?

Gjort kompressionsprov?

Då du skriver att den har gnista och inte tänder på startgas så känns det som att gnistan antingen kommer på fel tillfälle eller så saknas kompression av olika anledningar t.ex felaktiga ventiltider.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Patric_125
27 januari · 3 Inlägg

Kedjan som driver bakhjulet gick av. När jag gjorde komptest så visa den 170psi. Så kompen ska de inte vara fel på. Går det ens o sätta kammen och allt fel, isåfall hade man väl inte kunnat kicka. Hela det här är super skumt

simlar
27 januari · 5 551 Inlägg

11,7bar kompressionstryck alltså. Låter som det kan vara rimligt, du behöver gräva fram specifikation på vad trycket bör vara.

Ja kamaxeln går att kugga fel.
Ventilerna blir då felsynkade med kolvens rörelse. Motorn går runt men ventilerna öppnar vid fel tillfälle.
Kompressionen kan vara bra även om kammen står fel. Ibland blir kompen till och med högre men motorn går ändå inte eller går dåligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang