VW Polo 1,6 TDI 2011 Problem med styrning kupefläkt

bonzpolo
27 januari · 8 Inlägg

Hej,
Första posten i forumet så hoppas att allt går rätt till.
Har en VW Polo 2011 1,6 TDI.
Problemet med bilen är att kupefläkten alltid går på ungefär 80-100% effekt och går inte att reglera i klimatpanelen.
Läste ut felkoder och hade intermittent kod på högtrycksgivare (se utskrift nedan) och en permanent kod på kupefläkten. Testade att läsa ut mätvärdesblocket för att se om styrning i panelen fungerade, vilket den gjorde. I styrdonet regleras styrkan men fläkten hänger inte med på ändringarna.
Försökte lösa det med ett nytt eftermarknads fläktmotstånd men det blev ingen skillnad. Däremot märkte jag att varje gång motståndet kopplas i och ur så fungerar styrningen i ungefär 2-5 minuter innan den felar igen och det är här jag tycker att det blir konstigt.
Jag har också testat att koppla ur en givare på ett av AC rören för att utesluta störning på bussen men hade lite bråttom och testade ta den under expansionskärlet så det kan ha blivit lågtrycksgivaren av misstag och isåfall är inte det testat men däremot gick felkoden att radera.
Grundinställning för ställmotorer och klimatanläggning är också utförd.
Har någon här något tips?

01273 - Friskluftsfläkt (V2)
000 - -
frysta data:
Felstatus: 01100000
Felprioritet: 3
Felfrekvens: 3
Reset-räknare: 187
Mätarställning: 178694 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2016.10.20
Tid: 10:25:48


00447 - Nedsatt funktion p.g.a. överspänning
001 - Övre gräns överskriden - Intermittent fel
frysta data:
Felstatus: 00100001
Felprioritet: 3
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 225
Mätarställning: 197595 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2018.06.09
Tid: 18:18:06


00819 - Högtryckgivare (G65)
009 - Avbrott eller kortsluten till jord - Intermittent fel
frysta data:
Felstatus: 00101001
Felprioritet: 3
Felfrekvens: 2
Reset-räknare: 222
Mätarställning: 197714 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2018.06.09
Tid: 11:47:36


01271 - Ställmotor för temperaturspjäll (V68)
000 - - - Intermittent fel
frysta data:
Felstatus: 00100000
Felprioritet: 3
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 224
Mätarställning: 198004 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2018.06.09
Tid: 20:17:45

bonzpolo
30 januari · 8 Inlägg

Ingen? smile

Jesper328
31 januari · 2 408 Inlägg

Fläkten styrs ju med största sannolikhet via pulsbreddsmodulering, och detta kan vara knepigt att kolla med en vanlig multimeter.

Utan att försöka lura in dig på något helt åt helvete fel så kan jag ge följande teorier;
1. Kortslutning på slingan mellan panel och effektsteg.
2. Defekt transistor för PWM, dvs att det läcker igenom när den blir X grader varm.

Hur många gånger har du upprepat i och urkoppling av effektsteget, och har bilen stått något mellan gångerna?

Senast redigerat av Jesper328 (31 januari )

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari · 13 790 Inlägg

Fläkten strular väldigt ofta på bilar med den fläkten där skulle jag nog börja.  On den går trögt reglerar den konstigt

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01273

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
bonzpolo
31 januari · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Fläkten styrs ju med största sannolikhet via pulsbreddsmodulering, och detta kan vara knepigt att kolla med en vanlig multimeter.

Utan att försöka lura in dig på något helt åt helvete fel så kan jag ge följande teorier;
1. Kortslutning på slingan mellan panel och effektsteg.
2. Defekt transistor för PWM, dvs att det läcker igenom när den blir X grader varm.

Hur många gånger har du upprepat i och urkoppling av effektsteget, och har bilen stått något mellan gångerna?

Tack för svar. Det stämmer att det är PWM.
När jag övervakar signalen (spänningen) med VCDS så går den att ställa om i klimatanläggningen inom rimliga värden, 0-12 volt ungefär men fläkten svarar inte på det. Alltså borde det innebära att teori 1 ang kortslutning mellan panel och effektsteg faller bort.
Jag var inne på om det kanske är fel på själva klimatanläggningen men kan inte riktigt se vart felet skulle ligga då den svarar precis som den ska.

Ur och i kopplingen av effektsteget har jag gjort kanske 3-4 gånger och provat direkt efter varandra. Det har då fungerat som det ska i några få minuter innan varvtalet på fläkten drar iväg igen och inte går att ställa.

Din andra teori ligger utanför vad jag kan/vet, har du lust att utveckla den?
Jag har inget kopplingsschema heller för att se om det ligger något mer än styrdon/panel - fläktmotstånd - fläkt på kretsen.

https://i.ibb.co/yyxm36c/maxresdefault.jpg
Om det hjälper så är den utrustad med den här climatronic enheten.

bonzpolo
31 januari · 8 Inlägg

Growe skrev:
Fläkten strular väldigt ofta på bilar med den fläkten där skulle jag nog börja.  On den går trögt reglerar den konstigt

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01273

Har svårt att se att fläkten är trasig då det enda som finns är en 2 polig kontakt, plus och minus samt att fläkten faktiskt fungerar. Styrningen sitter inte heller i fläkten vilket gör det orimligt att felet ligger där men det kanske är något jag missar?
Den går även på max fart utan missljud, alltså inget lagerfel i den eller något som har fastnat.
Inga konstiga lukter som bränt heller ifrån den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari · 13 790 Inlägg

bonzpolo skrev:

Growe skrev:
Fläkten strular väldigt ofta på bilar med den fläkten där skulle jag nog börja.  On den går trögt reglerar den konstigt

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01273

Har svårt att se att fläkten är trasig då det enda som finns är en 2 polig kontakt, plus och minus samt att fläkten faktiskt fungerar. Styrningen sitter inte heller i fläkten vilket gör det orimligt att felet ligger där men det kanske är något jag missar?
Den går även på max fart utan missljud, alltså inget lagerfel i den eller något som har fastnat.
Inga konstiga lukter som bränt heller ifrån den.

om den går trögt kanske den mosar på för att spara grejerna..     men som sagt dom där fläktarna går sönder i parti och minut..  jag är inne på min 3:e på min audi a2 (samma fläkt)  där fick även fläktpanelen spunk tills den släckte ner hela fläkt delen i panelen.

den är relativt lätt att plocka ner kan vara värt att smörja lite och se om problemet ändrar sig eller inte. 

nästa steg är ju fläktpanelen.    och just den där sitter inte i speciellt många polo utan det är den andra panelen som är betydligt vanligare.. och den enda jag sätt på självplocks skrotarna när jag rotat efter roliga bra hagrejer till min polo

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang