Tändning drar tjuvström

axel05
14 januari · 74 Inlägg

Nu har jag inte hunnit vara förbi på skroten men jag är nästan helt säker på att det är batteriet nu. Bilen hade stått på laddare sen igår morse och när jag skulle starta idag så visade den 12.9v men när jag försökte starta så hörde man att den kämpade och den lyckades inte. Jag fick koppla på två batteriladdare för att få nog med spänning för att starta.

axel05
14 januari · 74 Inlägg

jag var påväg hem idag och helt plötsligt när jag låg i 80 så började bilen dö. ville inte gasa och jag kollade på voltmätaren och den började sjunka. så det verkar som att generatorkolen är ganska slut. lyckades ta mig av vägen i tid och ringde dit e kompis så vi kunde ta hans bil och starta. när jag kom hem kunde jag byta till ett lite större och mycket fräshare batteri som stått på laddning. jag har gjort test på amphere och den drar ungefär 16-17A med tändning igång vilket verkar vara korrekt från när jag testade säkringarna. provade även starta med det nya batteriet och den startade både snabbare och tappade ström saktare med tändningen på. tänker fortfarande ha laddare på batteriet vid alla tillfällen tills laddningsregulatorn är bytt vilket kommer på onsdag och jag ska åka och lämna tillbaka batteriet på skroten. tack för all hjälp, har varit riktigt mycket enklare att förstå bär ni förklarat. kommer mest troligt skriva i tråden igen senare när regulatorn är bytt och möjligtvis ett helt nytt batteri är monterat om jag kan sträcka budgeten till det smile

axel05
15 januari · 74 Inlägg

Gjorde en liten egen lösning till problemet att han laddar ur så snabbt. Även fast det nya batteriet löste problemet så ville jag vara lite extra säker nu så länge de är vinter så jag tog  +kabeln som var inkopplat i mitt slutsteg och kopplade in ett till batteri i bagaget. Så nu har jag totalt 130ah timmar men mer troligt runt 110-100 med tanke på att dem är gamla. Satte även en säkring vid batteriet så den inte råkar skapa en brand. Det bör fungera fint förhoppningsvis och den startar mycket snabbare och enklare än med batteriet från skroten. Som tur var så ringde jag till skroten och jag får byta till ett annat batteri så pengarna var inte helt slösade

axel05
16 januari · 74 Inlägg

Liten sista uppdatering så tråden får ett slut. Det verkar som att batteriet var problemet hela tiden som tur var. Även fast det "nya batteriet laddar ur relativt snabbt så är de inga problem längre. Jag tror jag också skrev att jag har kopplat så jag har dubbla batterier så nu är det väldigt bra med startkraft även fast bilen får stå en dag utan laddaren. Tack för all hjälp smile
Hoppas era bilar startar med

Lucif3r
16 januari · 2 239 Inlägg

Mossan1 skrev:
Har en hel massa Biltemabatterier i olika fordon, och jäklar vad dom levererar trots långt ifrån exemplariska förhållanden.

Samma här, har 2st "silver" batterier från biltema, ena är 8 år nu och det andra börjar närma sig 11...  Ett utav dom har råkat blivit djupurladdat ett par gånger(kommer inte ihåg vilket utav dom..), men det tuffar fortfarande på. Det som är 8år har jag för mig är på 65Ah, och kostade typ 700kr. Det som är 11 är på 55Ah, pris vet jag inte, det medföljde 945an smile 55Ah-batteriet har hoppat lite hit och dit mellan V70in och 945an, funkar fint i båda(tycker det var värt att nämna, V70in har ju "lite" mer kinkig elektronik än 945an trots allt).

Hemmamek
16 januari · 214 Inlägg

axel05 skrev:
Liten sista uppdatering så tråden får ett slut. Det verkar som att batteriet var problemet hela tiden som tur var. Även fast det "nya batteriet laddar ur relativt snabbt så är de inga problem längre. Jag tror jag också skrev att jag har kopplat så jag har dubbla batterier så nu är det väldigt bra med startkraft även fast bilen får stå en dag utan laddaren. Tack för all hjälp smile
Hoppas era bilar startar med

Har hört att dubbla batterier kan vara ett problem om de är olika bra. Om det ena är dåligt så kommer det andra försöka ladda det och då ladda ur sig.
Vet inte om det stämmer, eller är på det sättet. Men skulle ju kunna varit det som hände med förra batteriet.

axel05
16 januari · 74 Inlägg

Hemmamek skrev:

axel05 skrev:
Liten sista uppdatering så tråden får ett slut. Det verkar som att batteriet var problemet hela tiden som tur var. Även fast det "nya batteriet laddar ur relativt snabbt så är de inga problem längre. Jag tror jag också skrev att jag har kopplat så jag har dubbla batterier så nu är det väldigt bra med startkraft även fast bilen får stå en dag utan laddaren. Tack för all hjälp smile
Hoppas era bilar startar med

Har hört att dubbla batterier kan vara ett problem om de är olika bra. Om det ena är dåligt så kommer det andra försöka ladda det och då ladda ur sig.
Vet inte om det stämmer, eller är på det sättet. Men skulle ju kunna varit det som hände med förra batteriet.

Med det förra batteriet så hade jag endast ett installerat. Jag har hört liknande när jag letade runt och båda batterierna är ungefär lika bra och nästan samma amp timmar så jag hoppas väl på att de håller ett tag

axel05
5 februari · 74 Inlägg

Snabb sista uppdatering. Bytte generatorkol då dem gamla hade en lätt skada på ena och det ökade laddningen från 13.8v på tomgång kallstart till 14v på tomgång kallstart. Verkade även öka kapaciteten av 100A generatorn då med nya starkare extraljus (480watt totalt) så går den endast ned till 12.9v i jämförelse med två gamla Hella (110watt totalt) så gick den ned till 13.1v. båda batterierna fungerar fint fortfarande. Jag är försiktig med att ha igång tändningen än då jag inte vill råka ladda ur batterierna och skada dem men allt verkar fungera fint och som det ska

husseman
8 februari · 1 610 Inlägg

Hmm, så vad ska man dra för slutsats av detta?  Antigen e´man på den linjen att ett batteri tar aldrig slut. Det går att snurra, skrämma o alla jävla tokiga lösningar man ser. Eller så inser man att ett batteri är nåt som inte håller för evigt. Problemet vilka verka ha, är att man blir lurad när verkstaden säjer att batteriet är kass. Vi testar med provare o man kan få utskrift om man vill som tydligt talar om att det är kass. Varför kan man inte bara inse att ett Batteri har en viss livslängd.
Livslängden beror på märket/kvalitén på batteriet, men även på hur man behandlar sitt batteri.
Att åka 2 km en gång i veckan är inte smart . (Generatorn)- hinner inte ladda upp det man förbrukat vid kallstart . Ett sånt batteri håller inte många år. Samma dessa som plockar in ljud o ljus o fan o hans moster i sina bilar. Man måste fatta att allt man pluggar in-kommer dra ström.
Denna strömmen kommer inte från vindsnurror eller nåt annat galet genom luften som mp o v tror- utan från bilens batteri. Vi snackar inte Elbil nu.. - vi snackar om en vanlig jävla bil, där man hänger på massor av skit på 12v o tror att ett slutsteg o en raggarplanka  på x-antal drömwatt - kommer inte vara nåt problem för mitt 70Ah batteri från Feltema 7 år gammalt . Det kommer det vara. Batteriet är en av de viktigaste delarna på bilen- att man orkar att chansa o surar o vägrar att byta när man vet att det är kass är för mig en gåta.
mvh/husse

Hemmamek
8 februari · 214 Inlägg

husseman skrev:
Problemet vilka verka ha, är att man blir lurad när verkstaden säjer att batteriet är kass. Vi testar med provare o man kan få utskrift om man vill som tydligt talar om att det är kass.

Vet inte hur ni gör era tester, men verkstaden sa att farsans batteri var dåligt flera år i rad. Vi hade inte ett enda problem med det trots flera års bruk efter de sa det första gången.

Mew
8 februari · 2 181 Inlägg

Hemmamek skrev:

husseman skrev:
Problemet vilka verka ha, är att man blir lurad när verkstaden säjer att batteriet är kass. Vi testar med provare o man kan få utskrift om man vill som tydligt talar om att det är kass.

Vet inte hur ni gör era tester, men verkstaden sa att farsans batteri var dåligt flera år i rad. Vi hade inte ett enda problem med det trots flera års bruk efter de sa det första gången.

Batteriprovaren rekommenderar att byta ut batteriet när det tappat en viss procent av sin kapacitet. Det är då det är dags att byta i förebyggande syfte, så man inte blir ståendes en morgon när första köldknäppen kommer. Ofta funkar batteriet ett tag efter det, kan vara flera år, men då bör man vara beredd på att det kan hända (t ex ha en booster hemma, eller iallafall en batteriladdare).

Har själv kört med ett batteri som testaren dömde ut i 2 år innan det faktiskt gav upp helt. Ett annat batteri som var utdömt av batteritestaren satte jag i en sommarbil som gick med det i 3 säsonger innan det till slut gav upp. Ofta funkar det, men på en bruksbil som bara ska gå - speciellt om man inte skruvar själv - är det bra att byta ut det i förebyggande syfte. Mycket mindre huvudbry än alternativet. För mig som alltid har minst två fungerande bilar hemma på gården oavsett årstid, skruvar själv och dessutom har en bra bärbar batteribooster spelar det inte lika stor roll, jag blir inte stående oavsett. Men långt ifrån alla har sådana omständigheter. Trots det försöker jag se till att bruksbilarna alltid har fräscha batterier, de ska bara gå.

Senast redigerat av Mew (8 februari )

Lucif3r
8 februari · 2 239 Inlägg

Startbooster är något alla borde skaffa sig, dom kostar inte mycket längre, och tar inte mycket plats. Ett batteri som är tillräckligt trött/urladdat för att inte starta bilen, har nästan alltid tillräckligt med kräm för att bara behöva en liten hjälp på traven. Betydligt bättre än alternativet - stå där med lång näsa och försöka få hjälp av någon god samarit att starta med startkablar(vilket är en annan sak alla borde ha i bilen!), eller ännu värre - ringa bärgare.

axel05
9 februari · 74 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så vad ska man dra för slutsats av detta?  Antigen e´man på den linjen att ett batteri tar aldrig slut. Det går att snurra, skrämma o alla jävla tokiga lösningar man ser. Eller så inser man att ett batteri är nåt som inte håller för evigt. Problemet vilka verka ha, är att man blir lurad när verkstaden säjer att batteriet är kass. Vi testar med provare o man kan få utskrift om man vill som tydligt talar om att det är kass. Varför kan man inte bara inse att ett Batteri har en viss livslängd.
Livslängden beror på märket/kvalitén på batteriet, men även på hur man behandlar sitt batteri.
Att åka 2 km en gång i veckan är inte smart . (Generatorn)- hinner inte ladda upp det man förbrukat vid kallstart . Ett sånt batteri håller inte många år. Samma dessa som plockar in ljud o ljus o fan o hans moster i sina bilar. Man måste fatta att allt man pluggar in-kommer dra ström.
Denna strömmen kommer inte från vindsnurror eller nåt annat galet genom luften som mp o v tror- utan från bilens batteri. Vi snackar inte Elbil nu.. - vi snackar om en vanlig jävla bil, där man hänger på massor av skit på 12v o tror att ett slutsteg o en raggarplanka  på x-antal drömwatt - kommer inte vara nåt problem för mitt 70Ah batteri från Feltema 7 år gammalt . Det kommer det vara. Batteriet är en av de viktigaste delarna på bilen- att man orkar att chansa o surar o vägrar att byta när man vet att det är kass är för mig en gåta.
mvh/husse

behöver inte vara så extremt negativ. jag hade extraljus tidigare men det gav väldigt lite effekt mot vad det drog. jag kör runt 10-30 mil i veckan och försöker alltid ladda upp batteriet och dem gånger jag kör till jobbet (3km) så ställer jag på batteriladdare så den hinner ladda upp under arbetsdagen. kör mycket landsväg så starkare extraljus var ett måste då jag knappt såg 50m framför bilen. slutsteget är väldigt milt och det var något jag redan hade hemma.  att jag inte lägger 3k på ett batteri för att jag inte har pengarna till det är bara de. an gör det man kan med dem pengar man har. varför annars har jag en volvo 940, varför köper jag inte bara en sprillans ny bmw? allt jag gör med min bil är inte bara för att utan också för att lära mig då dem är mycket simplare och billigare att laga än nya bilar.

husseman
10 februari · 1 610 Inlägg

Hehe, i ditt fall så kostar inte ett nytt batteri 3k, o ja förstår att du behåller din 940 (sista bra volvon).
Jag är inte på nåt sätt negativ mot dig- utan snarare mot de som har bilar som de lägger ner 10-50 k på fula fälgar, lågprofildäck o sänkningssatser o fan o hans moster- men vägrar lägga ut pengar på ett nytt batteri. Det är sjukt o bedrövligt. Om man tror att det är mer värt att ha en låg bil, med breda däck o ett jävla ljud i stereon, än att bilen startar en kall morgon..då har man problem.
Att ringa nån o fixa hjälpstart o sen inte bry sig mer är för mig en gåta. Ett bra batteri i bilen är prio 1 . 
mvh/husse

axel05
10 februari · 74 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, i ditt fall så kostar inte ett nytt batteri 3k, o ja förstår att du behåller din 940 (sista bra volvon).
Jag är inte på nåt sätt negativ mot dig- utan snarare mot de som har bilar som de lägger ner 10-50 k på fula fälgar, lågprofildäck o sänkningssatser o fan o hans moster- men vägrar lägga ut pengar på ett nytt batteri. Det är sjukt o bedrövligt. Om man tror att det är mer värt att ha en låg bil, med breda däck o ett jävla ljud i stereon, än att bilen startar en kall morgon..då har man problem.
Att ringa nån o fixa hjälpstart o sen inte bry sig mer är för mig en gåta. Ett bra batteri i bilen är prio 1 . 
mvh/husse

Där håller jag med dig 100%. Köpt 0 styling till min utan bara saker för att få den å fungera som den ska. Bättre om den rullar frammåt men är ful än att den bara står och ser fin ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang