Byta motor inom samma modell?

wipen
15 maj 2017 · 13 Inlägg

Tjena,

har försökt att läsa mig på lite här på forumet om ett eventuellt motorbyte men blir inte riktigt klok.

Vad jag tänkte först göra var att turbo-konvertera min ST202 men efter lite snabb läsning insåg jag att det var omöjligt.

Men vad jag kikat nu då är att istället byta till en ST205, dvs turbomatad motor istället som även den ligger inom Celica-modellen.

Hur funkar, det är det omöjligt eller kan det faktiskt vara möjligt?

Läste snabbt på SFRO om avgas-skit-snacket att om bilen (motorn?) är uttagen före -93 så kan man alltså göra det, men gäller det på sin nuvarande motor eller den man tänkt byta till?

Förövrigt är min bil en Toyota Celica GTI 2.0.

Mvh Filip

simlar
15 maj 2017 · 5 551 Inlägg

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm skrev:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Det går att komma undan det om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon, men det kräver byte av åtminstone motor, växellåda och bromsar och måste då först godkännas av SFRO innan man kan registreringsbesikta bilen.

Enklast är att du köper en bil som redan är reggad med den motorn du vill ha.

Senast redigerat av simlar (15 maj 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
wipen
17 maj 2017 · 13 Inlägg

simlar skrev:

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm skrev:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Det går att komma undan det om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon, men det kräver byte av åtminstone motor, växellåda och bromsar och måste då först godkännas av SFRO innan man kan registreringsbesikta bilen.

Enklast är att du köper en bil som redan är reggad med den motorn du vill ha.

Och för att fixa denna avgascertifieringen måste jag alltså kontakta tillverkaren av motorn då eller?

Lustigt när motorn man tänker byta till redan användas i dagens bilar...

simlar
17 maj 2017 · 5 551 Inlägg

wipen skrev:

simlar skrev:

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm skrev:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Det går att komma undan det om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon, men det kräver byte av åtminstone motor, växellåda och bromsar och måste då först godkännas av SFRO innan man kan registreringsbesikta bilen.

Enklast är att du köper en bil som redan är reggad med den motorn du vill ha.

Och för att fixa denna avgascertifieringen måste jag alltså kontakta tillverkaren av motorn då eller?

Lustigt när motorn man tänker byta till redan användas i dagens bilar...

För att fixa avgascertifieringen måste du antingen få ett intyg från tillverkaren att bilen är byggd enligt specifikationerna för avgascertifieringen eller göra en helt ny avgascertifiering i ett körcykelprov (väldigt dyrt, om det ens är möjligt när man ej är biltillverkare).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bwonka
17 maj 2017 · 236 Inlägg

simlar skrev:

wipen skrev:

simlar skrev:
Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Det går att komma undan det om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon, men det kräver byte av åtminstone motor, växellåda och bromsar och måste då först godkännas av SFRO innan man kan registreringsbesikta bilen.

Enklast är att du köper en bil som redan är reggad med den motorn du vill ha.

Och för att fixa denna avgascertifieringen måste jag alltså kontakta tillverkaren av motorn då eller?

Lustigt när motorn man tänker byta till redan användas i dagens bilar...

För att fixa avgascertifieringen måste du antingen få ett intyg från tillverkaren att bilen är byggd enligt specifikationerna för avgascertifieringen eller göra en helt ny avgascertifiering i ett körcykelprov (väldigt dyrt, om det ens är möjligt när man ej är biltillverkare).

Vill gå så långt att du vill avgascertifiera din motor kan du höra med Nevs i Trollhättan om de möjligtvis kan utföra ett sådant här körcykelprov. Har varit på besök där. De har både utrustning och en del personal kvar från SAAB-tiden och de tar gärna emot externa kunder wink

Utmarks-Loke
17 maj 2017 · 5 904 Inlägg

simlar skrev:
Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Nja, det varierar mellan olika bilar. Det hänger på om den var helbilsgodkänd och när bilar började bli det varierade mellan 1993 och ett antal år framåt, kanske ända fram till 2000.

Men jag håller med övriga, det är bättre att köpa en bil med rätt motor. Det blir både billigare och framför allt enklare.

CatDruid
26 februari · 1 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

simlar skrev:
Är bilen din reggad 1/1-93 eller senare så krävs en helt ny avgascertifiering om du ska regga in endast motorbyte.
Det är alltså bilens registeringsdatum det går på.

Nja, det varierar mellan olika bilar. Det hänger på om den var helbilsgodkänd och när bilar började bli det varierade mellan 1993 och ett antal år framåt, kanske ända fram till 2000.

Men jag håller med övriga, det är bättre att köpa en bil med rätt motor. Det blir både billigare och framför allt enklare.

Billigare och lättare?? Känner lite på mig att du inte har koll inom jdm världen. Celica gti(3sge) kan du lätta få för ca 30-40 tusen, medans Celica gt-4(3sgte) kostar minst 200 tusen. Motorn ligger runt 20 tusen. Om vi räknar högt på arbete samt besikting och allt så har du 150 tusen på dig innan du är uppe i en gt-4.

Motorbyte är nästan det ända alternativet för någon med rimlig budget.

Senast redigerat av CatDruid (26 februari )

Lucif3r
26 februari · 2 247 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nja, det varierar mellan olika bilar. Det hänger på om den var helbilsgodkänd

Nej, det gör det inte. Har inte ett dugg med helbilsgodkännandet att göra, utan det är sveriges egna påhitt. För inte allt för länge sedan gick gränsen vid -88, efter ett antal år och tjat lyckades dom äntligen få gränsen höjd till -93.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang