AGM eller EFB t Ford S-Max?

Jonasmforden
28 april · 3 Inlägg

Stora problem att få igång Ford S-MAX från 2016.

Köpte den beg från Ford för ca 2 år sedan och då hade jag också problem ett par gånger så fick Ford att byta batteri på garantin. Men misstänker att jag fick ett gammalt?

Är rädd att det är något annat fel med typ generator eller liknande.

Display säger ”systemet avstängt för att spara batteri” typ när man slår på den. Orkar inte starta om det har gått mer än ett par timmar sedan den varit igång. Ingen skillnad om jag kör långt.


När jag slår upp reservdelar så kommer både EFB och AGM -varianter upp.

-Vad ska jag välja? Sitter EFB i idag. Värt att gå på AGM eller spelar ingen roll?

Tacksam för hjälp
/Jonas

zzr94092
29 april · 4 405 Inlägg

AGM=Automat.
EFB=Manuell.
Är vad jag har för mig!!
Är BMS:en "inställd"?

Senast redigerat av zzr94092 (29 april )

Jonasmforden
29 april · 3 Inlägg

OK, aha.


Det är en automat.

BMS vet jag inget om tyvärr. Är det något man själv kan kolla/komma åt?

Hälsningar

Jonasmforden
29 april · 3 Inlägg

EFB ska duga och är vad Ford rekomenderar, ringde dem idag. Men även AGM är OK men dyrare då.

Case closed.
/jonas

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april · 17 547 Inlägg

Jonasmforden skrev:
EFB ska duga och är vad Ford rekomenderar, ringde dem idag. Men även AGM är OK men dyrare då.

Case closed.
/jonas

Vi får väl hoppas det. En multimeter kan ju bekräfta om laddning är ok med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
30 april · 5 788 Inlägg

Det spelar ju ingen roll vilken typ av blybatteri man använder!
Alla blybatterier funkar bra i alla bilar. Vad man ska tänka på är att batteriet passar fysiskt och att batteripolerna är vända åt "rätt håll " samt att man bör välja så "kraftigt " (så många Ampere timmar som ) som möjligt! -Enkelt elelr hur!?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april · 17 547 Inlägg

jaka54 skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken typ av blybatteri man använder!
Alla blybatterier funkar bra i alla bilar. Vad man ska tänka på är att batteriet passar fysiskt och att batteripolerna är vända åt "rätt håll " samt att man bör välja så "kraftigt " (så många Ampere timmar som ) som möjligt! -Enkelt elelr hur!?

Det är ju olika laddspänning. Sen att bara hinka i ett med monstermycket amperé är ingen bra idé heller. Bilfan ska ju hinna ladda upp med... Start/stop? Ajaj! Följa rekommendation!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
30 april · 5 788 Inlägg

Vadå laddspänning?
Alla generatorer i bilar  laddar väl med ungefär 14V eftersom alla bilbatterier är på 12V.

Hemmamek
30 april · 188 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken typ av blybatteri man använder!
Alla blybatterier funkar bra i alla bilar. Vad man ska tänka på är att batteriet passar fysiskt och att batteripolerna är vända åt "rätt håll " samt att man bör välja så "kraftigt " (så många Ampere timmar som ) som möjligt! -Enkelt elelr hur!?

Det är ju olika laddspänning. Sen att bara hinka i ett med monstermycket amperé är ingen bra idé heller. Bilfan ska ju hinna ladda upp med... Start/stop? Ajaj! Följa rekommendation!

Den ska väl ändå bara hinna ladda upp det som förbrukats, vilket ju är oberoende av batterikapacitet.

husseman
1 maj · 1 601 Inlägg

Hemmamek skrev:

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken typ av blybatteri man använder!
Alla blybatterier funkar bra i alla bilar. Vad man ska tänka på är att batteriet passar fysiskt och att batteripolerna är vända åt "rätt håll " samt att man bör välja så "kraftigt " (så många Ampere timmar som ) som möjligt! -Enkelt elelr hur!?

Det är ju olika laddspänning. Sen att bara hinka i ett med monstermycket amperé är ingen bra idé heller. Bilfan ska ju hinna ladda upp med... Start/stop? Ajaj! Följa rekommendation!

Den ska väl ändå bara hinna ladda upp det som förbrukats, vilket ju är oberoende av batterikapacitet.

Hmm, tror att Hemmamek, o Jaka54 borde läsa på lite om batterier o moderna bilar. Huuu.

mvh/husse

jaka54
1 maj · 5 788 Inlägg

Jag laddar mitt bilbatteri själv ...att lita på att ett bilbatteri bara ska "må bra" eller laddas helt fullt genom att bara köra bilen funkar ju inte, speciellt inte vintertid när det är kallt. Att då köpa ett så stort bilbatteri som möjligt ger ju bara mer säkerhet att bilmotorn ska starta när det är kallt.
Nu kan man ju naturligtvis inte sätta i hur stort bilbatteri som helst av naturliga skäl då plats inte finns i bilen och jag menar  naturligtvis inte att man ska sätta in ett  100Ah batteri om bilen bara tidigare har ett 55Ah batteri men att man i ett sådant fall utan problem kan köpa ett 60Ah eller 70Ah batteri.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj · 17 547 Inlägg

husseman skrev:

Hemmamek skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är ju olika laddspänning. Sen att bara hinka i ett med monstermycket amperé är ingen bra idé heller. Bilfan ska ju hinna ladda upp med... Start/stop? Ajaj! Följa rekommendation!

Den ska väl ändå bara hinna ladda upp det som förbrukats, vilket ju är oberoende av batterikapacitet.

Hmm, tror att Hemmamek, o Jaka54 borde läsa på lite om batterier o moderna bilar. Huuu.

mvh/husse

Batterier är numera en stor del av mitt jobb. När jag började i September på detta arbete var jag inte helt okunnig om att det inte bara är att kruta på men det är en vetenskap! Moderna bilar har reglerad laddning. Efter start kan de mycket väll ladda på över 15v en kort stund för att sedan dra ner till +13v. Kallas ofta för Boostladdning. Laddningen är justerad för ett batteri med ett visst amperetal. Att börja bolla med olika typer och olika kapacitet gör inte så gott. Under acceleration kopplas ofta laddningen bort helt för att senare vid inbromsning skicka på kraftig laddning. Med kraftig menar jag strömmen i första hand. Generatorn hjälper då till att bromsa bilen och utvinna "gratis" energi.

Start/stop-funktionen som de flesta bilar idag har kräver ett batteri som fixar denna! Just den funktionen trycker jag reflexmässigt av varje gång jag startar min bil. Sliter bara på grejerna.

Ett vanligt blybatteri ska för det mesta laddas med 2,27 volt per cell. Det är då 13,62 volt. Det mår inte bra av att djupurladdas och spänningen bör inte falla under 10,8 volt. Kan någon gång tillåtas att gå ner till 10 volt (1,67 volt per cell).

Laddning då? Den nominella laddströmmen bör inte överstiga 10% av batteriets kapacitet. Alltså ska ett 65Ah batteri laddas med max 6,5A. För dålig kräm på laddströmmen är inte bra heller...

Sen har vi ju Lithiumbatterier. Ojojoj... Vi tar det någon annan gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj · 17 547 Inlägg

jaka54 skrev:
Jag laddar mitt bilbatteri själv ...att lita på att ett bilbatteri bara ska "må bra" eller laddas helt fullt genom att bara köra bilen funkar ju inte, speciellt inte vintertid när det är kallt. Att då köpa ett så stort bilbatteri som möjligt ger ju bara mer säkerhet att bilmotorn ska starta när det är kallt.
Nu kan man ju naturligtvis inte sätta i hur stort bilbatteri som helst av naturliga skäl då plats inte finns i bilen och jag menar  naturligtvis inte att man ska sätta in ett  100Ah batteri om bilen bara tidigare har ett 55Ah batteri men att man i ett sådant fall utan problem kan köpa ett 60Ah eller 70Ah batteri.

Man kan ju inte det Jaka... Bilen kan få ett frispel och börja koka batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
1 maj · 7 298 Inlägg

2 frågor,, 1 är batteriet inprogrammerat??  bör göras,, hur mkt laddar generatorn ??  mina laddar ca 14,3 volt  hade lite problem ett tag å den laddde 15 volt vilket är gränsfall,, Ford har en extra liten kabel på batteriet som styr laddning, den ska vara ikopplad,, jag de sönder min men så klart lagade jag den smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
jaka54
1 maj · 5 788 Inlägg

Men det gör ju ingen skada att skaffa ett 60-70Ah batteri stället för ett på 55Ah!

xXSammy
1 maj · 6 582 Inlägg

Sitter oftast en 700A/70AH batteri i S-max/Galaxy 2015+ vilket är rätt underdimensionerat med tanke på att generationen innan också hade ett lika kraftigt batteri men mindre elektronik

De/Dem
granadadr
2 maj · 7 298 Inlägg

xXSammy skrev:
Sitter oftast en 700A/70AH batteri i S-max/Galaxy 2015+ vilket är rätt underdimensionerat med tanke på att generationen innan också hade ett lika kraftigt batteri men mindre elektronik

Egentligen ska det ej ha betydelse,, är generatorn som ska förse allt med ström wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang