funderar på en midbas

Svampfest
4 januari 2008 · 94 Inlägg

Tommy eller JonasH. Kan inte någon av er svara på den frågan för jag vill hemskt gärna veta om jag borde byta mot t.ex pxa-701.

BAE BilstereoNörd
4 januari 2008 · 576 Inlägg

Har inte så stor koll på vad HEX5000 är för något?

Men Alpines 701 är ju en avancerad ljudprocessor med 28-bands parametrisk eq, tidskompensering och filter...

Det beror ju på hur långt du vill gå vad gäller ljudmöjligheter?
om du ska byta till 701... Den har ju ett listpris på ca 10000kr med kontrollenhet.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Svampfest
4 januari 2008 · 94 Inlägg

BAE skrev:
Har inte så stor koll på vad HEX5000 är för något?

Men Alpines 701 är ju en avancerad ljudprocessor med 28-bands parametrisk eq, tidskompensering och filter...

Det beror ju på hur långt du vill gå vad gäller ljudmöjligheter?
om du ska byta till 701... Den har ju ett listpris på ca 10000kr med kontrollenhet.
// Tommy

Det är ett speciellt passivt filter för CDT ES-Gold es07"+es04"+es01" med massor av
inställningsmöjligheter för att optimera just det kittet. Stort som ett A4 papper och listar 8000 kr nypris för ett par.

Jag undrar om aktiv delning klår vilket passivt filter som helst om man bara har samma delning och branthet som filtret har.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 januari 2008 · 2 353 Inlägg

Svampfest skrev:

BAE skrev:
Har inte så stor koll på vad HEX5000 är för något?

Men Alpines 701 är ju en avancerad ljudprocessor med 28-bands parametrisk eq, tidskompensering och filter...

Det beror ju på hur långt du vill gå vad gäller ljudmöjligheter?
om du ska byta till 701... Den har ju ett listpris på ca 10000kr med kontrollenhet.
// Tommy

Det är ett speciellt passivt filter för CDT ES-Gold es07"+es04"+es01" med massor av
inställningsmöjligheter för att optimera just det kittet. Stort som ett A4 papper och listar 8000 kr nypris för ett par.

Jag undrar om aktiv delning klår vilket passivt filter som helst om man bara har samma delning och branthet som filtret har.

Det filtret är extremt påkostat (som prislappen antyder) och ger dig massor av inställningsmöjligheter som gör att du kan placera elementen lite varstans och ändå få till det.

MEN, det skall sägas att det finns inget passivt filter i världen som fixar alla bilar, alla monteringar etc.

För bilbruk är det som kan ta dig närmast idealet ett bra aktivt filter. Så är det bara. Och till och med de mest inbitna hemma HiFi nördarna har till och med insett att detta gäller även för hemmabruk, bara en sån sak!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
BAE BilstereoNörd
5 januari 2008 · 576 Inlägg

Det passiva CDT-filtret är säkerligen väl anpassat till de högtalarna och delar på högre frekvenser.. blir inte så stora förluster..

Ska du dela det kitet Aktivt genom tex en 701, så behöver 6-kanaler slutsteg med hög ljudkvalitet.
Delningsfrekvenserna får man själv ställa in så att de passar elementen.
Fördelar:
Du kan tidskompa vardera element för sig.
Justera en individuell EQ kurva för vardera element.

Men justeringen kräver stort tålamod och kunskap för att få det ens lika bra som med orginalfiltren!
Lyckas man först ställa in tidskompet så att allt ligger rätt i "tid" så har man det mödosamma arbetet kvar med nivåerna (gain) och det tonala för att få ballans på ljudet..

Så jag kan inte säga att du borde byta till aktivt...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang