Xebers76
26 december 2021
· 2 280 Inlägg
Inredningen åkte ut då jag ville dra en sladd till en elmotor som kunde låsa upp bakluckan. Det vanliga med nyckel för att låsa upp bakluckan tycker jag är rena vansinnet, antagligen för att jag inte är van vid det. Många av dem bilar jag ägt har varit kombi och där öppnar man i regel med ett handtag, låst är det om övriga dörrar är låsta.
Hur som haver, det finns en sådan upplåsningsfunktion till denna modellen. Då går det hela på vakuum och knappen för att öppna sitter i handskfacket. Min bil är nära på en tomhylsa (ingen utrustning, utöver det som är standard såklart) så det enda som finns förberett är själva vakuumslangen.
Jag ser flera problem med den konstruktionen. Dels så måste jag i så fall få tag på originaldelar, jag har ingen aning hur dyrt det skulle bli, tar väl också för lång tid. Nästa problem är att man måste öppna handskfacket varenda gång man ska öppna bakluckan, det är redan sprucket pga värmen bilen varit i, (instrumentbrädan är i plast). Vill inte det ska spricka mer sedan är det som sagt opraktiskt att behöva in där varenda gång.
Lösningen blev en elmotor för att släppa låset och knappen hamnar bredvid förarplatsen.
Plockade loss låskistan och försökte komma på någon bra lösning som inte skulle göra åverkan på dem befintliga delarna.
Slipade till en stor skruv tills skallen passade i spåret i låskistan.
Monterade ett lock över och kapade ner skruven till lämplig längd.
Gjorde en arm som av vajer ska fästa i. Det skulle visa sig vara riktigt svårt att få till geometrin så att det fungerade ordentligt.
Den slutliga designen blev inte alls snygg. Det har varit svetsat och kapat ett dussin gånger iaf innan allt fungerade och tillslut tröttnade jag på att försöka få det snyggt.
En universal centrallåsmotor drar i vajern.
Har kommit till det läget där det hela fungerar pålitligt, den öppnar som den ska och luckan går att stänga normalt igen. Jag blev inte alls nöjd med hur det hela ser ut men eftersom det fungerar kommer det troligen få vara kvar på det sättet
-----------------
Det var nu början av Juli månad och jag bestämde mig för det var dags att ta loss förgasaren och få ordning på det där bensinläckaget.
Kanske inte riktigt ett läckage egentligen, det mer svettades bensin, men det är ju något som man absolut inte ska chansa med! I detta fallet är det en tätning till accelerationspumpen som svettas. Då den delen inte går att köpa separat utan man måste köpa ett helt renoveringskitt så var det ju lika bra att ta isär hela förgasaren.
Skruvarna som håller fast förgasaren satt inte hårt, och det är faktiskt bra. Förgasare ska inte spännas fast hårt, dem kan bli sneda då.
Där var han loss! En Rochester 4jet.
Insuget hade en kanal som var full med rost, dock verkar det inte vara något att oroa sig över, gjorde rent det.
Vände förgasaren upponer på en gammal golvmatta så all bensin åker ut men eventuella lösa delar inte försvinner, men inget ramlade ut som tur var
Motsvarande rostiga kanal, vet inte vad detta är till.
Förgasaren ville jag helst kunna jobba med i en mer kontrollerad miljö än... ja utomhus. Jag tog med den in i huset där jag har arbetsbänken för mina radiostyrda bilar.
Detta skulle visa sig vara ett misstag, det stank bensin i flera dagar efteråt...
Nu när man kunde komma närmre länkaget var det lättare att förstå hur allt fungerade. Självklart upptäcker man något som är fel också.
Choken är nertryckt för att simulera varm motor. Om jag nu ger full gas och sedan släpper igen så återgår grejerna inte till tomgång, långt ifrån faktiskt. Däremot kunde man tvinga tillbaks allt till tomgång om man tog i. Började undra om det var av denna anledning det satt en extra returfjäder på gaslänkaget.
Tog en stund innan jag hittade problemet. Det sker en krock här! Delen märkt med röd pil är graderingen som choken styr över, denna ställer hur mycket extra tomgång motorn ska ha när motorn är kall. På bilden är den i sitt lägsta läge, vilket betyder varm motor. Delen märkt med gul pil är till sekundärerna, det är dem två bakre portarna i en 4-portsförgasare, dem ska enbart öppnas under vissa omständigheter, och det är vad denna klacken är till för. Om graderingen (röd pil) är mera uppåt, eller mer medurs vriden så kommer klacken att bli fångad i spåret. Hela poängen med detta är att sekundärerna inte ska kunna öppnas om motorn är kall då det skulle bli för mycket luft då choken enbart stryper primärerna. Vi kan ju också poängtera att det är olämpligt att nyttja motorns maximala effekt när den är kall, vilket blir förhindrat här.
Här har jag släppt allt men det hoppar inte tillbaks som det borde.
Tomgångsskruven är ganska långt ifrån sin viloplats, motorn hade varvat enormt mycket här.
Läste i min Buick 1963 bok och man ska tydligen böja på saker om dem inte vill samarbeta. Sagt och gjort så löste det problemet! Detta var ju helt klart en säkerhetsrisk så det var bra att ha upptäckt innan det blev häng-gas!
Vill tillägga att spårskruv blir förstörda om man använder fel bits, dessa kom loss enormt mycket lättare med rätt bits!
Accelerationspumpen bortplockad och även locket med flotörer.
Såg denna lilla rackaren och nyfiken som man är så måste man ju ta reda på vad den är till! Kärt barn har många namn men vanligaste namnen är "hot idle compensator" och "hot idle air valve". På svenska heter den antagligen bara "luftventil" som alla andra motordelar som är helt värdelöst benämnda i det svenska språket.
Poängen är att om motorn, eller snarare förgasaren, blir väldigt varm så kommer det påverka bränsleblandningen och ibland även tomgångsvarvtalet. I ett sådant fall behövs lite extra luft "läckas" in som styr allt rätt igen. Bimetallen böjer sig av värmen och lyfter på gummipluggen. Jag testade den med en skruvmejsel när motorn var igång och motorvartalet ökar gissningsvis 150rpm. På min var såklart gummipluggen helt torr och därmed stenhård. Jag beställde en "renoverad" ventil men den var ännu sämre då gummipluggen inte var klämd helt på plats ens i rumstemperatur. Den gamla sitter där än.
För att dela förgasaren så ska man lossa dessa 3 skruvar undertill, den översta var ju rostig så jag såg inte den till en början!
Testade den gamla packningen och ser att det inte stämmer alls här.
Grävde runt bland packningarna som följde med i kittet och denna verkade vara rätt. Eller så har jag missuppfattat något.
Haft lite problem med när man kör ut vänster i en korsning och trycker till gasen lite extra så tappar motorn all effekt, som om den inte får någon bensin. Tänker att det borde ha med flottörerna att göra. Läste i boken men tyckte dem gjort det hela onödigt avancerat.
Efter att justerat höjd och vinklar så satt dem såhär. Mycket annorlunda mot hur dem satt innan.
Efter det så åkte resten ihop. Här tänkte jag: "Undra om denna renoverade förgasaren jag har framför mig fungerar nu eller om det har blivit total katastrof av allt?"
Ny packning på insuget!
Förgasaren på plats igen. Tog mig en provrunda och allt verkade normalt till en början, men den hade problem med tomgång och det var totalt omöjligt att justera bränsleskruvarna. Något har blivit riktigt fel!