Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Just nu ska alla komponenter kopplas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt på youtube. Instagram: ev_volvo142 . Hemsida: retroelectricdrive.se
Kommer driva på bakhjulen, kommer använda original M40 lådan som kanske blir låst på tvåan eller treans växel, ska försöka göra den så ”modern” och lättarbetad så vem som helst kan köra den.
markoo skrev: Jo, asså hela paketet är laddare, ”likriktare” motor, växellåda.
Vet inte riktigt hur det kommer bli med laddaren, kan hända att jag använder ngt helt annat och inte Leaf laddaren, eller att jag använder den, men kanske flyttar den till skuffen, vi får se 😅
Batteri, det lutar mot att ha större batteri, kanske ett på 40kw eller ngt, tycker att 24kw är lite begränsat då jag bor i Västerbotten, vill gärna ta mig kanske 20mil ist för 12mil idag 😅
Så blir ngt annat bms system och så 😅 Massor med forskning men kul 👍
Okej, det är en laddare också. Smidigt ändå att allt kommer i samma "klump". Man blir ju lite sugen på en egen konvertering. 🙂
Mycket spännande! Ser fram emot fortsättningen här. 🙂👍
Tog isär Nissans växellåda, i den så hittade jag en grej som jag verkligen tackar för, nu har jag det jag behöver för att kunna länka den till Volvons låda, måste bara bygga vidare på den.
Idag var jag in på Dynotech som ligger i Umeå, där träffade jag en kille som kunde hjälpa mig med min coupler som är mellan elmotorn och växellådan.
Han kunde även ta på sig att fixa sprängkåpan mellan motor och växellåda, kändes rätt skönt att behöva slippa den huvudvärken, så jag sa okej, vi kör på 🏁
Så nu kommer det byggas jävligt seriöst, och det är sjukt bra när man gillar bra grejer 👌
Blev några timmar i helgen, försöker rädda nån annans ### skitlagningar... Kapa, svetsa, repetera.. Men ser ljuset i tunneln. Nån heldag till så är det klart.