En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och karossgenomgång.
Vart en släng till biltema och inhandlade lite kopparbrickor, slang och alla diverse vätskor jag behöver. Nu har turbon oljerör och vattenrör monterat. Ny slang till vattenröret över grenröret, och bättre begagnad slang till undre då den var 10mm -> 15mm i inre diameter.
Med det gjort så hissade jag ner karossen. Med hjälp av trästockar under motorramen så var det bara att sänka ner karossen och skruva fast ramen! Otroligt smidigt med lyft. Jag såg till att rattstången monterades innan karossen sänktes helt. Även att växelkablarna går bakom styrstången..
Boom
Finar till lite plastdetaljer, passade även på att göra rent delar av kabelhärvan.
Nu är första halvan av härvan monterad, jag hade tagit bilder innan jag demonterade från den gamla motorn, så jag kunde enkelt se vart och hur allt skulle sitta. Jag använde även elektronikrengöring på alla kontakter. Drog åt knacksensorerna, som enligt Haynes skulle sitta i 03:00 respektive 05:00 läge innan de momentdrogs med 20nm.
Innan jag avslutade kvällen så ville jag montera kylarklumpen, där AC kondensatorn och vattenkylaren hade gjorts ren och blåst ur skit från flänsarna. Jag monterade ihop de 3 enheterna enkelt med nya intercoolern som hade rätt fästen från början. Väldigt enkelt gjort och ser lite maffigare ut!
Idag har varit en dag med lite problem, problemlösning, och halvstress.
Till en början så märkte jag igår att turbon jag hade beställt med vinklat avgashus var fel. Jag har alltid trott att 16T turbon jag hade på gamla motorn hade vinklat avgashus, och eftersom jag för några år sedan bytte från en 15G med original avgassystem till 16T och 3" avgassystem så märkte jag aldrig skillnad på dom. Tills igår då det märktes väldigt tydligt att jag haft rakt avgashus all denna tid. MEN! Som tur är hade en vän köpt in en downpipe med vinklad fläns och som han tur nog inte riktigt behövt. Så den tar jag över och märker väldigt stor skillnad på den vinklade flänsen och den gamla downpipen som verkar vara vinklad från början den med, förutom det faktum att tidigare ägare har svetsat på original rak fläns på 2,5". Det lär ju bli lite skillnad med lite mer flöde i den nya downpipen.
Flyttar över lambdasonden, även om lambdan lös i mätarhuset, och bilen har gått fett tidigare så rengjorde jag den först med elektronikrengöring och kommer testa den.
Sedan var det ju problemet med nya vevhusventilationen som hade ett extra rör som jag inte kände igen. Den går ju till turbons insugsrör och kände att jag vill använda så mycket som möjligt istället för att plugga igen saker när jag inte riktigt vet vad skillnaden blir. Så det insuget jag har filat, slipat och polerat läggs åt sidan och jag tar fram det gamla flagnande, svartmålade insuget med nippel på sidan. Tog inga bättre bilder men jag tog bort 95% av färgen och gjorde rent det.
Sedan monterade jag insuget lite lätt för att se om jag kan pussla ihop intercooler-rören med de nya silikonslangarna och sen klura ut hur jag kan använda de omvända rören. Märkte direkt vad värdelösa silikonslangarna var. De stämde knappt och hade fel vinklar. Så här och där blev de ovala pga brytning, speciellt till tomgångsmotorn.
Lyckades inte med det så slängde skiten åt sidan och provmonterade de omvända rören. Jag skruvade bort den externa dumpventilen och pillade bort "tätningen" som inte satt fast ett dugg. Älskade hur lite plats rören tar och väljer att köra på det som det är. Vid en närmare titt är "skadan" på övre slangen inte genomgående, så jag satte fast det lite mer korrekt och väljer att imorgon försöka hitta en skruvplugg där dumpventilen satt, och täta om snyggare. Det är enbart provmonterat och kommer göras rent och fint imorgon.
Sedan såg jag till att allt bakom insuget var där det skulle. Oljeledningarna kopplades fast, fixade en jordkabel som jag missade igår, kopplade i AC-ledningarna
Sedan monterades insugspackningen och slangen till ventilationen.
Sen försökte jag montera de nya vattenslangarna till värmepaketet, märkte efter att det inte passade att jag beställt fel snap-ons.. En av de gamla var relativt nya så jag tog clipset från den. Lyckades inte få dit det andra med det skitgamla original-clipset, men tror jag har ett annat clip liggandes på lagret.
Drog åt styrstången
Tog ur den trasiga växelbussningen och hade i den stumma
Monterat! Short shift på dessa bilar är förövrigt riktigt underbart!
Sen hade jag två turboinsug att välja mellan, den gamla jag använt var oljig och skitig men nippeln till ventilationen som går till insuget var större på den jämfört med den andra som var på tok för smal. Så jag gjorde rent och kopplade in. Efter det monterades vattenslangarna till kylaren
Vita spridare. Allt detta satt ju på motorn som höll ihop med en chippad styrbox, så jag låter samma recept sitta kvar. (16T, större downpipe, vita spridare, obegränsat gasspjäll, RIP kit) Sen på med rätt gasspjäll och monterade fast gasrulle och tomgångsmotor.
Sedan på med bränsleledningar och spridarbryggan. Planen är att försöka starta imorgon, om allt går vägen. Det som ska göras är; • Plugga röret till gasspjället • Montera expansionskärl • Montera luftbox • Dra vakuumslangar • Montera magnetventil (kommer prova original först) • Montera downpipe (behöver pinnbultar) • Säkert något mer
Kostar att köpa pinnbultar färdiga till ett stycke grenrör/utblås men fasen vad skönt att ha hemma när man ska demontera/montera. Vad tror du det blir för effektökning då?
Duvetdet skrev: Kostar att köpa pinnbultar färdiga till ett stycke grenrör/utblås men fasen vad skönt att ha hemma när man ska demontera/montera. Vad tror du det blir för effektökning då?
Vet inte om jag menade rätt när jag skrev pinnbult, men vanlig skruv med platt i mitten så det gängas ihop ordentligt!
Jadu, den trötta tvålitersmotorn gav nog inga originala 210 hästar nu i slutet, och ska man gå efter "steg" trappan så bör väl detta bli steg 3, och är jag över 250hk så är jag nöjd! Blir den snabbare så blir jag gladare typ 😀 Tar detta "300hk chip" med en nypa salt..
Reso skrev: Vet inte om jag menade rätt när jag skrev pinnbult, men vanlig skruv med platt i mitten så det gängas ihop ordentligt!
Jadu, den trötta tvålitersmotorn gav nog inga originala 210 hästar nu i slutet, och ska man gå efter "steg" trappan så bör väl detta bli steg 3, och är jag över 250hk så är jag nöjd! Blir den snabbare så blir jag gladare typ 😀 Tar detta "300hk chip" med en nypa salt..
Mjo visst heter det pinnbult, sen kanske jag inte fattar heller, haha...
Snabbare=gladare låter som en schyst formel. Spettat i 240 b21 215kmph (gps), det var också gladare.
Reso skrev: Vet inte om jag menade rätt när jag skrev pinnbult, men vanlig skruv med platt i mitten så det gängas ihop ordentligt!
Jadu, den trötta tvålitersmotorn gav nog inga originala 210 hästar nu i slutet, och ska man gå efter "steg" trappan så bör väl detta bli steg 3, och är jag över 250hk så är jag nöjd! Blir den snabbare så blir jag gladare typ 😀 Tar detta "300hk chip" med en nypa salt..
Mjo visst heter det pinnbult, sen kanske jag inte fattar heller, haha...
Snabbare=gladare låter som en schyst formel. Spettat i 240 b21 215kmph (gps), det var också gladare.
Idag vart det startdags! Först så var jag tvungen att sluta luften så jag åkte till närmsta rörhandlare och fick mig en plugg. Vet inte riktigt vart jag skulle vända mig för att få tag på en så snabbt men med en hel del aquatät så slöt jag både borrhålet och röret som sticker upp.
Sen så visade det sig att jspec enbart hade m10 pinnbultar, så det blev provisoriska vanliga m8 bult till downpipen. Det blev tätt det med.
Vid detta laget blev min morfar nyfiken på vad jag och en polare gjorde, så här glömde jag ta bilder på det som gjordes. Men jag kopplade vakuumslangarna enligt det klassiska diagrammet från google. Förresten, är det någon som vet vart magnetventilen ska monteras?? Den har alltid legat löst för mig, och för min vän likaså. När vakuumslangarna vart dragna lite snabbbt så satte jag på det koniska öppna luftfiltret för enkelhetens skull.
Allting dubbelkollades, såg till att alla jordkablar var monterade. Jag kunde räkna till de 2 på toppens baksida, 2st under insuget och 1 längst ner på motorblockets framsida. Sen den grova blå kabeln på växellådan.
Sen monterades oljefiltret och jag fyllde på olja. 5 liter och lite till drack den när den vart full på stickan. Sen drog jag ur spridarna för att kunna prima motorn med olja i vinklar och vrår. Satte mig i bilen och skulle lägga i friläge och växelspaken vill inte samarbeta. Glömde det stora spärrclippet som håller fast ena växelvajern. När den väl var på så primade jag två gånger a la ~4 sekunder vardera. Sen kolla oljan och mycket riktigt, få fylla på några deciliter till.
Sen kopplades spridarna i.. Och det ni ser i videon är exakt vad som hände. Gick på starten i mindre än en sekund för att bara hoppa igång
Efter första starten fylldes lite mer olja i, sen en start till för att låta den gå på stabil tomgång i några sekunder. Jag hade inget vattensystem kopplat så jag såg till att det bara var en kortis. Ooootrolig känsla att den hoppar igång så enkelt efter många veckors slit. DÄREMOT. Så glömde jag att jag startade den med den originala 2.0L styrboxen. När jag stoppade i den chippade -94 T5 styrboxen så startade den inte. Antingen så funkar inte systemen ihop, eller så är den styrboxen paj, då motorn inte startade när den satt i den röda T5 kombin heller.
Men en liten vinst att den startade med 2.0L boxen ändå. Inget att göra åt för stunden så det var bara att börja skruva ihop resten.
Den originala luftburken sattes fast, och i med ett nytt AEM filter.
Sen på med frontkorgen, fläkten och reläkåpan.
Jag har alltid avskytt tutornas placering. Jag undrar även om det stoppar luftflöde till intercoolern då dom täcker ca 20%+ av ytan bakom grillen. Jag har ju även tänkt montera det originala luftintaget till luftburken.
Så en liten modifiering gjordes! Jag mätte och de ska med marginal få plats bakom R-fronten.
Däremot verkar det som att nya intercoolern tar lite mer plats så luftintaget hamnar inte så långt ner som det borde göra..
Röret till luftburken är där nu. Nu kan man äntligen se den sköna "TURBO" texten på luftburken. Huvlåsen monterades men får en känsla av att rutten för vajern inte är riktigt rätt.
Styrboxens lock, och dess kylningsrör kom på plats. Nytt expansionskärl med nytt lock är på plats.
Och nu när motorn äntligen har startat så fick den sin present som har legat och väntat i över en månad.. Det är den värd.
Nu fattas bara att jag ska bort med luftburken för att dra den sista vattenslangen som går till värmepaketet. Sen ska; kåpan till spridarkablarna, kåpan till gasrullen, kåpan till kamremmen, armen till motorfästet monteras. Sen är det bara resten kvar
Enormt nöjd! Vilken känsla att ha isär en motor för att plocka ihop och det verkar fungera. Snart ska även drivaxlarna få nya damasker, övriga vätskor ska hällas i så jag kan ta en provtur!
Är det någon som har, eller känner någon som har en styrbox till en -95 T5 eller T-5R manuell till salu så tveka inte att hojta till.
Ville varmköra motorn idag, så då behövde jag sluta vattnet. Jag hittade en extra snap-on till det andra röret genom torpedväggen. Men av någon anledning var det för långt (antagligen för att den var till insidan istället för utsidan torpedväggen), men slipade ner den så den liknade den andra och det fungerade galant. Däremot hade jag glömt en plastbricka i den nedre ingången, det var lite kämpigt att få ur slangen och lägga till brickan och få dit slangen igen pga alla komponenter runt om. Sen fick jag dra åt några slangklämmor som det droppade från.
Sen bytte jag ut det gråa relät vid fläktkåpan, som jag antar kontrollerar spridarna. Till ett relä som var helt i plasten och kan monteras som det ska. När jag skulle provstarta så hände ingenting. Kollade relät då det var det enda jag hade bytt efter igår och jodå.. En kabel till den kontakten hade gått av så den fick jag skarva och motorn startade som den skulle.
Däremot så märkte jag att motorn kom upp i temperatur (upp till hälften på tempmätaren), men fläkten startade inte och slangen till överflödet började sippra ut glykolvatten. Detta fortsatte 3-4 gånger med att jag stängde av motorn efter en stund då det verkade skumt. Jag undrar om det ligger luftfickor som gör att vattnet inte riktigt går runt och tempsensorn inte hänger med. Jag fick fylla på efter varje avstängning och har nu gjort det 3-4 gånger. Jag antar nu i efterhand att kylaren kräver en hel del vatten. Men ändå konstigt att fläkten inte går igång.
Sket i det så länge och fokuserade på annat, så jag tog tag i frambromsarna och skulle skruva av bromsslangarna vid skarven till bromsröret. Det var inte det roligaste, även om jag använde mig av ringnycklar så bara sliter det sönder mässingen så fick både värma med gasolbrännare och använda mig av rörtång. På båda sidorna rundades kopparnickelmuttrarna så det inte liknar muttrar längre, men till slut fick jag loss båda. Funderar på om jag ska kapa av dom så långt ut det går för att trä på nya muttrar och pressa ändarna.
Sen så finns det lite mer att göra, drivaxlarna är ju inte ett jätteroligt jobb men ack så nödvändigt. Den korta axeln hade trasiga damasker på båda ändarna, men eftersom knutarna fortfarande är friska så började jag ta bort det trasiga och göra rent dom.
Yttre damasken, förarsidan
Inre damasken, förarsidan
Isärplockat, använde mig av en snäpptång och en polyuretanhammare för att lossa den inre ringen och slå ut knuten
Rengjord, nyfettad och nya damasker :')
Samma visa på passagerarsidan. Men den hade fräsch ytterdamask, däremot mycket trögare drivknut. Jag kunde inte flytta knuten innifrån med fingrarna utan jag fick använda ett verktyg för att flytta runt den och göra rent.
...och ingen inre damask Sådär har jag tyvärr kört ett tag, det är bland annat detta som har kletat ner halva motorutrymmet.
Den gjorde jag rent med rikliga mängder motortvätt och efteråt smörjande medel innan jag fyllde på med nytt fett.
Två stycken nu fräscha och nyfettade drivaxlar. Den yttre drivknuten på passagerarsidan flyttas runt väldigt lätt nu!
Nu börjar jag känna lukten av en provkörning. Men först måste bromsslangarna kopplas på, växellådsolja och styrservoolja fyllas på. Och om jag är petig så måste även avgassystemet byggas ihop och är jag ännu petigare så monterar jag innerskärmar så inte hela motorn grusas ner!
Magnetventilen ska väl sitta på luftburkens kortsida mot motorn. Vet inte om Volvo tog bort det ursprungliga fästet till tutorna, annars finns det ett öra ungefär vid dimljuset på förarsidan.
Åkte till biltema och köpte ett par nya bromsnipplar, och lånade farsans verktyg till att forma bromsröret. Vart osäker i början men gjorde ett teströr först och det fungerade ju galant. Nu bara till att lyckas göra detta i trångt utrymme..
Som tur var så vart det inga problem alls. Jag fick bända rören lite så jag fick plats med nippeln bakom verktyget.
Andra sidan var lika smidig. Så bromsrören fästes på plats!
Sedan fyllde jag på växellådan med Volvos egna olja. Använde mig av en så kallad hävertpump från biltema. Har använt en sån förut och det fungerar hur smidigt som helst, bara stoppa in ena änden i oljedunken och andra änden i påfyllnadshålet och börja pumpa systematiskt. Så fyller jag på tills det börjar rinna ut från drivaxelhålet.
Med det gjort så monterades axlarna
Sen tog jag inga bilder på det (brukar inte ta bilder när jag inte vill avbryta), men eftersom jag alltid är själv i garaget så använder jag en bromsluftare som heter "Luftman", finns på mekonomen. Med den kan jag montera ett lock med en slang på bromsvätskebehållaren, andra änden på slangen kan kopplas till ett däck men jag använder mig av tryckluft. (har läst att man inte ska använda för högt tryck då det kan blåsa ur någon packbox eller liknande) Med den så kan jag alltså lufta bromsar och kopplingen på egen hand. Väldigt smidigt det också.
Efter att bromsar och koppling var luftade, och styrservoolja fylldes på så tog jag en liten snäll provtur. Motorn låter helt otroligt.
Det positiva; • Motorn låter bra, stabil tomgång • Vilket bottenvrid man kände utan att ens köra hårt! • Ingen lamdalampa som lyser (trots samma lambdasond som jag hade när lambdan lös) • Inga vätskor som läckte • Den bromsade
Det negativa; • Downpipen började släpa i gruset här och där • Kopplingen tog väldigt långt ner för att växla • Tror inte generatorn laddar, tracs och SRS började lysa efter en stund och var tvungen att ha starthjälp för att starta efter provkörningen
Efter att jag tog in den i garaget igen så luftade jag kopplingen mer, så den känns bättre. Gjorde jag rent kablarna och kontaktpunkt på både generator och batteri. Däremot lyser fortfarande batterilampan i mätarhuset.. Vet inte om det är sista spiken i kistan för att veta om generatorn fungerar eller inte. Någon som har erfarenhet och vet vad som händer med kass generator?
Satte äntligen dit hela innerskärmar. Däremot sitter dom som dom gör med tanke på hur mina framskärmar är.. Höjde även coiloversen 7mm för att ge innerskärmer liiite mer space. Däcken lär ju nöta bort det som behöver nötas bort ändå.
Fronten åkte på
Passade även på att ta bort en onödig kabel som härjat i motorutrymmet, och drog en annan lite finare. Kopplade mitt underglow till en av/på switch i kupén så slipper den gå igång när batteriet har låg ström, som den så gärna ville göra förr.
Imorn blir sista dagen på en vecka framöver. Ska försöka hinna med att få ihop avgassystemet, montera lyktor och försöka göra den så besiktningsfärdig som möjligt!
Ta isär generatorn och inspektera kolen, busenkelt att renovera en normalsliten generator. Du ser också om den slutat ta laddning pga slitage med referensbilder. Och fy fan vad sexigt med underglow till t-gul
Duvetdet skrev: Ta isär generatorn och inspektera kolen, busenkelt att renovera en normalsliten generator. Du ser också om den slutat ta laddning pga slitage med referensbilder. Och fy fan vad sexigt med underglow till t-gul
Fruktansvärt osugen på att ta isär allt igen 😭 Men jag har ju ett par liggandes som jag kan ta isär sålänge! Har du någon referensbild?
Duvetdet skrev: Ta isär generatorn och inspektera kolen, busenkelt att renovera en normalsliten generator. Du ser också om den slutat ta laddning pga slitage med referensbilder. Och fy fan vad sexigt med underglow till t-gul
Fruktansvärt osugen på att ta isär allt igen 😭 Men jag har ju ett par liggandes som jag kan ta isär sålänge! Har du någon referensbild?
Skulle säga grovt att alla generatorer ser likadana ut i "äldre" bilar (70-90tal), så nja. Finns drösvis med bra videos som går genom generatorns delar. Men spänningsregulatorn har väl bytesintervall och har knäckt gammalt kol när jag fipplat med generatorn i övrigt så, skulle i alla fall titta skick på den. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=133232 Du har ju precis pular isär en motor o satt ihop igen, lite el-gnetter ska du kunna felsöka enda jag vet är att man ska börja från källan av all ondska, generatorn. https://m.bildelaronline24.se/mobiletro … imagegroup (referensbild, 100% att du känner igen den)
Edit: ser att jag skrivit referensbild, skit. Men är väl främst kolet (b & f på bilden) som bör felsökas (om de tar i spolen eller slipats/fastnat/knäckts). Sedan har jag haft oxid eller att någon lödning lossnat på regulatorn (i anslutning till p & s) som gjort att den inte laddat rätt. Sedan är en rengjord generator förvånandsvärt mycket tystare. Men det ljudet är försumbart i en bil.
Duvetdet skrev: Ta isär generatorn och inspektera kolen, busenkelt att renovera en normalsliten generator. Du ser också om den slutat ta laddning pga slitage med referensbilder. Och fy fan vad sexigt med underglow till t-gul
Fruktansvärt osugen på att ta isär allt igen 😭 Men jag har ju ett par liggandes som jag kan ta isär sålänge! Har du någon referensbild?
Skulle säga grovt att alla generatorer ser likadana ut i "äldre" bilar (70-90tal), så nja. Finns drösvis med bra videos som går genom generatorns delar. Men spänningsregulatorn har väl bytesintervall och har knäckt gammalt kol när jag fipplat med generatorn i övrigt så, skulle i alla fall titta skick på den. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=133232 Du har ju precis pular isär en motor o satt ihop igen, lite el-gnetter ska du kunna felsöka enda jag vet är att man ska börja från källan av all ondska, generatorn. https://m.bildelaronline24.se/mobiletro … imagegroup (referensbild, 100% att du känner igen den)
Edit: ser att jag skrivit referensbild, skit. Men är väl främst kolet (b & f på bilden) som bör felsökas (om de tar i spolen eller slipats/fastnat/knäckts). Sedan har jag haft oxid eller att någon lödning lossnat på regulatorn (i anslutning till p & s) som gjort att den inte laddat rätt. Sedan är en rengjord generator förvånandsvärt mycket tystare. Men det ljudet är försumbart i en bil.
Du gav mig modet att gå ut och skruva generator ändå! Efter en snabb googling såg jag hur kolet såg ut. Jag tycker alltid att första gången med vad som helst innuti, och runt om motorn är läskigt ända tills någon ger mig lite nyfikenhet till att laga något. Avskyr att stå och googla för i de flesta fallen skriver alla olika, personen som frågar brukar aldrig ge uppföljning osv. En ångestfylld uppdatering följer..
Så! En sista dag att försöka få ihop allt innan jag tar en vecka med mina barn. Allt står på spel. Stress, intensivitet, blod, svett och tårar. Idag kom alla känslorna som vågor genom hela dagen, och det är svårt att göra en uppdatering som beskriver känslorna jag kände för stunden. Just nu sitter jag och känner mig tom och hopplös. Men jag ska försöka så gott jag kan att dokumentera den uppsjö av olika moment som hänt.
Först, jag hämtade en annan generator som jag vet fungerade när den snurrade sist. Den generatorn som jag hade på den gamla motorn laddade inte riktigt batteriet som den skulle i slutet och jag kände att jag vill inte stöta i den om jag har en annan. Sagt och gjort så tittade jag på den och visste inte riktigt hur jag skulle börja, men de fyra skruven jag började med delade hela generatorn och visade inga kol. Så slog det mig att kika under plastkåpan och jovisst! Där fanns det kol. Jämförde med kolen från den gamla motorn och jag valde de som såg jämnslitna och bäst ut.
Sen, bara att skruva isär halva motorn. Intercoolerröret, tändstiftskåpan, gasrulle, tomgångsmotor, alla vakuumslangar, spridarbryggan och till sist insuget måste bort för att ens få en chans att komma åt generatorn.
Och vad bemöts jag inte av, om inte en generator UTAN KOL. Inte konstigt den inte laddade.. Kände enorm lättnad över vilket tydligt och enkelt fel detta är. Detta var också före lunch så det fanns massor av tid att provköra bilen.
På med kol.
Montera ihop allt igen.
Problem nummer 2, avgasröret. Tänkte egentligen byta ut 1,2m rör ända till ljuddämparen, men där var det så fastrostat vid skarven att det var omöjligt med avgassystemet monterat.
Min bror hjälpte mig svetsa fast en stump på hela 20cm rör till en fläns
Montera ihop och snart provköra lite!
(nej det sticker inte ner så mycket som det ser ut)
Men hahaha, jag trodde jag skulle få köra lite. Efter att allt var redo så startade jag bilen och det började ryka så innåt helvete vid motorn, stängde snabbt av och var redo att hämta brandsläckaren. Röken avtog och den kom definitivt från generatorn. Kopplade ur pluskablen från generatorn och startade, ingen rök. Kopplade dit pluskabeln och jodå, började ryka efter några sekunder. Ångesten började krypa fram när jag tänker tanken på att byta generatorn. Och enligt en tidigare uppdatering så hade jag ju problem med att få dit multiremmen när motorn var på motorstativ. Hur fan ska jag göra det med minimalt utrymme? Såg hur jag behövde plocka ur motorn för att byta generatorjävel så kom jag på hur jag skruvade isär den gamla generatorn. Med brorsan på telefonen så berättade han hur diodbryggan kan gå sönder av diverse anledningar, och utan bevis på hur generatorn egentligen mådde innan jag köpte den (fick med den i ett paket när jag köpte en T5 motor utan kolvar på blocket), så var detta min enda chans att slippa plocka ur motor. Så jag kollade och det verkade som att man kan byta ena halvan av generatorn utan att plocka loss multiremmen, och det var halvan med spolen och diodbryggan.
Med ett djupt andetag demonterade jag allt igen, tog isär generatorn och monterade den bättre halvan.
Brorsan kom förbi och påpekade hur diodbryggan på den generatorn som rykte hade gått varm, och pekade på bubblor. Lite hopp inför bytet uppstod igen!
Allt monterat igen, startats och ingen rök uppstod, samt att batterilampan i mätarhuset nu var borta. För att dubbelkolla så tog jag en multimätare och tog på batteriets poler. Den visade en ökning till 15 volt för att gå ner till 14 volt och laddas upp igen. Nu dags för en lite mer proper provåkning!
Jag tog en liten tur till närmsta byn för att tanka. Påvägen dit sköt jag intercoolerröret men drog åt med verktyg som följde med. Jag åkte iväg, gasade lugnt och allt kändes väldigt bra. Checkade vid macken om det är något som läcker men icke. Det enda var att däcken tog i innerskärmarna men det var ju väntat. Åkte tillbaka och kollade läget. Fläkten går igång, tempen ligger fint i mitten och den går svinfint i tomgången.
Sen åkte jag iväg en till vända och tryckte lite mer på gasen. Vilken jävla känsla. Antingen har så mycket tid gått att jag är ovan eller så är bilen väääldigt mycket snabbare. Jag vågade trycka på mer och mer, åkte ut på landsvägen och vände efter ett par kilometer. På vägen tillbaka så tryckte jag ganska bra (inte fullt ut) på tvåan, trean och fyran. Växlade inte värre än vid 4000 varv ungefär, såg att turbon laddade 0,7 bar och DÄR började vattenlampan lysa. Jaja, detta är jag van vid då bilen tidigare har sugit lite vatten och bara hamnat under expansionskärlets gräns. Men åkte ändå försiktigt hem och gav inte motorn någon jättelast. När jag stannade så såg jag ånga komma ur motorhuven och jag öppnade motorhuven.
Där står bilfan och spyr ut vatten på framsidan av motorn.. Där ska det inte finnas någon vattenledning... Stod några sekunder och försökte ta in vad jag tittar på. Det läcker inte från någon slang. Det läcker inte olja. Men man hör vattentrycket under insuget. Dampet i huvudet slog till och med 20 minuter kvar tills att barnen ska bli hämtade så föll hela världen samman. Antingen har blocket spruckit eller så har topplockspackningen gått sönder. Vilket känns jävligt skumt när den är ny. Jag såg lite rostvatten i expansionskärlet och tänker att jag har ju inte kollat vattentunnlarna innuti blocket, om det är stopp någonstans eller något annat klantigt. Fyllde på mer vatten och ser hur det bara rinner ut under insuget.
Fyllde på vatten och startade bilen och körde in den i verkstan, och stängde dörren snabbt efter mig och där får den nu stå. Mina fingrar och armar värker efter en intensiv vecka och jag vet att detta komma spöka i huvudet ända till nästa vecka. En vecka närmare vintern och det känns som att jag står på ruta ett igen. Jag antar det värsta och då kan man bli positivt överraskad, men jag har fan ingen annan förklaring till varför vatten ska rinna ut under insuget.
Är inte termostathuset i plast på dessa bilar? Och sitter just under insuget också? Kan det vara så att du råkat bryta till och spräcka det när du grejat?
Putteliten skrev: Är inte termostathuset i plast på dessa bilar? Och sitter just under insuget också? Kan det vara så att du råkat bryta till och spräcka det när du grejat?
Termostathuset är i aluminium och sitter upp till vänster på blocket. Klart vatten kan rinna längs med saker men det lät som att vattenläckan kom precis från mitten av blocket, rätt under insuget.
Lite goda nyheter. Man lär sig något vid varje problem med dessa bilar, och precis under insuget sitter det en frostplugg. Denna såg rostig ut och det är en smal springa där vattnet tog sig ut. Ny frostplugg är beställd från Volvo
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3