Hej!
Detta är det senaste av mina tre nuvarande pågående projekt som jag pysslar med. Förutom min S13 (projekttråd; https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322317) äger jag sedan tidigare en BMW E3 3.0Si årsmodell 1977 och numera även en av mina drömbilar; En lågmilad, manuell BMW 635CSI E24, som även råkar ha en V12a under huven..
Denna projekttråd kommer alltså att handla om renoveringen av den sistnämnda!
Bilen i fråga är ett rullande projekt där originalmotorn har fått ge plats åt BMWs tidiga V12a, en M70B50 från en äldre 7-serie. Karossen har påbörjad rostlagning och det mesta är nedplockat, men finns. Någon gång har bilen lackats om från sin ursprungliga mörkröda färg till Dakargul, vilket jag inte har ett dugg emot då jag alltid velat ägt en Dakargul BMW! Allt förutom inre golv (under matta) och mindre plåtytor är omlackat, någon har alltså gjort ett gediget arbete vid omlackeringen..
Bempan inpulad i garaget bredvid E3an med hjälp av flickan!
Recaroinredning i okej skick förutom några hål i förarstolen, baksätet i desto bättre skick!
Började med att riva ur mattor och rensa bilen på skrot, fyllde två sopsäckar ganska kvickt..
Båda främre golvplåtarna har sett bättre dagar, ingenting oväntat! Tips på ekonomiplåt som passar uppskattas hjärtligt.
Flickvännen rengjorde motorrummet, välbehövligt efter ett par år utomhus!
Fick även med en M30 turbomotor som tydligen har suttit i en E21a som kallades silverpilen och har rullat i Gävletrakten, ryktet säger att motorn kan ha smidda interndelar.. Till min förvåning satt det tre förgasare bakom insuget, alltså har den gått som förgasarturbo.. Varför man nu skulle vilja köra med det..
Bonusbild på E3an som hittills har fått skärmbreddare från 2002 turbo (replikor).
Allt för denna gång!
Senast redigerat av D_Ohlsson (31 oktober 2021)