Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2011-01-10
Tycker det är dags för mig att starta en projekttråd nu. Har ju trots allt arbetat på den här bilen till och från i 14 år nu...
Blir bara en del nyare bilder. Har inga äldre bilder i digitalt format.
Med tanke på att jag renoverat den här bilen i 14 år och bara kommit halvvägs så behöver ni inte räkna med att jag kommer att uppdatera tråden så ofta...
Bilen är svensksåld och har haft 20 ägare. Jag köpte den utan motor och låda för 16 000 kr år 1997. Det satt en diffad 12-bult axel med 4:88 utväxling på bilen.
Det är en äkta SS. Dock med sexa originalmonterad. Modell 13737 byggd i Canada.
Jag har tillverkat och bytat en hel del plåt på bilen. Bl.a yttre och inre skärmkanter, vänster tröskellåda, bagagerumsgolvet, delar av bakre hjulhusen, bitar i taket, nedre delen av bagagerumsöppningen, huv, dörrar, skärmar, bagagelucka m.m. Alla lösa karosseridelar är lackade i en färg som är lik originalfärgen "Cypressgrön". Kvar att lacka är karossen. Originalfärg var YY Crocus Yellow.
Bilen kommer att se original ut invändigt och utvänding men lägre. Bromsar, chassi och drivlina blir modifierat. Dock ska motor ha originalutseende typ en gammal 327:a.
Så här ser bilen ut idag
Min första motor var en CSB 355 som aldrig blev färdigbyggd. Förra året byggde jag istället en 383 stroker med 4-bultat 010 block. Jag använde mina gamla #461 Mussepiggtoppar, Competition Cams 280H hydraulkamaxel, Edelbrock insug, Holley 670 Street Avenger. Motorn ska bli en snäll motor med ca 350 hk och bra vridmoment.
Motorbilder
Har också haft en del olika transmissioner genom åren. Först TH 700. Sen blev det Munchie M20. Efter det blev det en Tremec T5. Nu i den slutliga versionen har det blivit en Tremec TKO600. Fick bygga om golvet för att det skulle bli riktigt bra. Ska köra med original mekaniskt kopplingslänkage men modifierat med uniballs.
Transmissionsbilder
Framvagnen är renoverad med skivbromsar och servo. Bakaxeln kommer att bli en diffad 12-bult med skivbromsar från SSBC. Utväxling 3,55.
Eibach sänkfjädrar runt om.
Instrumentbräda renoverad. Original varvräknare. Original radio finns också.
Instrumenten före
Instrumenten efter
Rattstången har jag också renoverat. Har svarvat ett nytt nedre lager i brons.
Rattstången
Alla gångjärn renoverade och elförzinkade.
Inredningen kommer att bli svart. Bucketseats.
Fortsättning följer...
Senast redigerat av Bjorn74 (3 januari 2018)