Då skall min fina bruksbil få ett motorbyte i form utav en raksexa ifrån en Volvo 960. Ett mindre ingrepp som jag hoppas ger tillbaka lite körglädje då den gammla B230F maskinen inte längre är vad den var som ny. Och som med alla mina andra bilar vill man ju kunna åka på långresa likaväl som köpa mjölk och ändåså kunna bränna av en redig burnout!
Ett litet sidoprojekt på framvagnen, Det blev då 960:ins spindlar med dämpare och 240 framfjädrar med nya topplagringar. Detta då just för att de gammla var slitet och mestadels för bromsarna. Det finns adaptrar att köpa för 7-900 seriens spindelled till 240:ins länkarm (ses på bild)
Uppföljning på framvagnen! Då 240:ins yttre styrled inte har rätt kona för att passa i 960:ins spindel så behövde jag göra en liten modifiering på 240:in’s inre styrled. Så att den skulle passa ihop med 960:ins yttre styrled. Jag började med ett gängsnitt till den inre styrleden och gängade vidare på styrleden hela vägen in till midjan där damasken skall sitta, sedan efter att ha mätt lite så kapade jag den bara i en bra längd.
Förlängde länkarmarna fram med 34mm för att bli av med onödig positiv camber och för att kunna utnyttja så mycket styrvinkel som möjligt utan att få ut hjulet mer än nödvändigt.
Framvagnen är klar! Det som nu då är gjort sammanlagt är Nya yttre styrleder (Volvo 960) Nya spindelleder 7/900 Nya krängningshammarstag (240) Nya topplagringar (240) Nya bromsslangar fram, stålomspunna ”längre variant”
Länkarmarna förlängda 34mm Inre styrleder (240) ”anpassade” Spindelledsadapter ifrån 240 till 7/900 960 fjäderben med 240 fjädrar och topplagringar. Spaceat ner krängningshämmaren för framtida kollissionsproblem imellan krängningshämmaren och 960:in oljetråg
Summeringen är då att jag nu har *större bromsar *mer styrvinkel *lite bredare spårvidd *lite mera fälgval i framtiden
Senast redigerat av Rostig-Racing (18 augusti 2021)
Ännu ett sidospår, men man ska la kunna stanna innan man åker tänker jag, bytt bakbromsarna också. Nya bromsok och belägg Lite röd färg också så kanske dem håller sig fina längre! Dem gammla oken som satt orginal är nu utbytta till nyare 740. Passar rakt på, man behöver bara böja upp bromsrören lite granna.
Senast redigerat av Rostig-Racing (20 augusti 2021)
Jag kunde kapat ur den gamla balken och stuckit ner kylet men det kändes inte så seriöst så jag klippte och klistra lite… men det satt som en smäck efter det så de va det värt.
Gjorde ett litet uttag i framvagnsbalken för att tråget ska gå förbi vid monteringen utav motorn. Monterade även hydrauliken och pedalen till kopplingen.