jonTe
27 januari 2006
· 5 710 Inlägg
Omtvistat ämne och jag tänkte skriva lite om det:
Vi börjar med lite olika benämningar som kan ställa till det för den "bytsugna":
• Sportluftfilter, ersätter originalfiltret och monteras alltså i befintlig luftbox.
• Öppet filter eller direct air kit, original luftfilterbox demonteras och ersätts av ett filter som "får andas i det fria". Finns ofta modellanpassade men vid lite ovanligare/äldre bilmodeller kan det behövas snickras adapter för att kunna montera ett universalfilter.
• Cold air intake, samma sak som ett öppet filter men ofta med en annan filterplacering i en svalare miljö t.e.x bakom ett luftintag i frontspoilern.
Vilket filter man väljer beror på effektuttag och den platsen man har, men de finns i en mängd olika storlekar och utseenden.
Till vilka bilar kan jag ha ett sport/öppet filter?
Alla.
Drivmedlet har ingen betydele och det funkar oavsett om det är en diesel, bensin etanol eller gasmotor.
Det spelar heller ingen roll om motorn har förgasare, insprutning är utrustad med turbo eller suger i sig sin luft själv.
Vilket filter skall jag köpa?
Marknaden är ENORM men de kända märken är "ett säkrare val" beträffande kvalité.
Billiga filter av fräsig modell är ofta producerade för att vara snygga, något renhetsdokumentation/flödestester finns sällan...
Har du inte kunskaper i att bygga passande rör eller adapter för ett universalfilter kan det var lämpligare att försöka hitta ett färdigt "kit" eller ett sportluftfilter till just din bilmodell.
Hittar man inga kit får man helt enkelt använda fantasin och bygga själv eller låta bli.
Generellt kan sägas att ju äldre bil man har och ju ovanligare den är destu mindre sannorlikt är det att det finns anpassade sportluftfilter eller öppna filter med adaptrar, slangar och monteringsdetaljer.
Det positiva med ett sport/öppet filter
+Högre flöde
Genom att motorn lättare kan andas innebär det att motorn lättare får luft = bra för effekten. DOCK skall man inte förvänta sig några "magiska underverk" med +20hk>.
Den eventuella effektökningen som vanligtsvis handlar om några hästkrafter är oftast inte kännbar.
+Ljud.....
Många tycker att det ökade ljudet som uppstår när motorn suger luft är vansinnigt trevligt.
Sportluftfiltret ger en något förhöjd ljudnivå men i vissa fall och på vissa bilar är det knappt märkbart.
Ett öppet filter däremot ger alltid en förhöjd ljudnivå både på turbomotorer och sugmotorer men hur stor den blir beror på bilmodell.
+Ljud 2.....
På en turbobil med avlastningsventil / "dumpventil" är det inte ovanligt att avlastningen hörs mer genom ett öppnare filter.
+Livslängd.
Många filter på marknaden är tvättbara och när det blir smutsigt behöver man inte byta ut filtret utan bara tvätta det.
Det negativa med ett sport/öppet filter.
-Sämre filtreringsförmåga.
Öppnare filtermaterial för att få stort luftflöde gör också att det filtrerar luften sämre.
Mer om detta längre ned på sidan.
-Dyrt.
Vissa filter och speciellt om det är modellanpassat kan vara riktigt dyra.....
-Kan förstöra din luftmassemätare (LMM)
Med "våta filter" där man använder olja på filtermaterialet finns risken att oljan följer med in i luftströmmen och fastnar på luftmassemätaren känslig mätkropp.
Detta kan medföra att den går sönder vilket brukar vara en kostsam historia.
-Risk för att motorn suger varmluft
Vid öppen filtermontering hamnar filtret ofta öppet under huven vilket innebär att motorn kommer suga motorrumsluft.
Denna luften är som bekant varm och varm luft innehåller lite syre vilket en motor inte gillar.
Istället för en effektÖKNING blir det istället en effektSÄNKNING vilket kanske inte riktigt vara tanken när man handlade sitt filter....
Luftfiltrets uppgift
En motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut.
Denna luften är inte alltid ren, fordon sliter på vägen och det bildas "vägdamm" (små asfaltspartiklar), vinden för med sig damm från åkrar osv.
För att få livslängd och driftsäkerhet på motorn gäller det att denna luften renas innan den används utav motorn.
Har man turbo är filtret dessutom en av de avgörande faktorerna på turbons livslängd då smutsig luft ger skador på turbons kompressorhjul.
Även små partiklar kan göra skada när de träffar kompressorhjulet i hög hastighet och hög hastighet har vi, ett vanligt vartal på en turbo kan vara 3000 varv i sekunden.
Då uppstår detta:
Fenomenet kallas erosion och kan liknas vid blästring, en ”blästrad” kompressor har ingen bra verkningsgrad och med lite större skador får så småningom obalans och ett turbohaveri är bara en tidsfråga.
Vart tar luften vägen sedan då…jo vidare in i motorn såklart.
Även där kan smutsig luft göra skada, partiklarna i luften är ”fin-fint” slipmedel för ventilstyrningar, kolvar, kolvringar och cylindrar.
Även små partiklar gör skada bara de är tillräckligt många.....
Att rena luften
För att sortera bort smutsen i luften används ofta ett filtermaterial i papper, billigt att tillverka och bra reningsgrad.
Förstoring av ett pappersfilter:
Filtret bygger på att göra en laburint för luften att ta sig igenom där smutsen skall fastna i laburintens ”hål” men luften skall fortsätta.
Hur bra filtret filtrerar avgörs alltså på hur avancerad laburinten är.
För att öka luftflödet genom ett filter finns det 2 vägar att gå.
1.Större filteryta.
2.”Öpppnare” filter.
Alternativ nummer 1 bygger alltså på att skaffa ett större filter så den luft som motorn vill ha kan delas ut på en större yta.
Alternativ nummer 2 bygger istället på att göra filtret öppnare genom att göra laburinten ”enklare” mer genomsläpplig för luften.
Nackdelen att göra laburinten enklare är ju att smutsen oxo har lättare att ta sig igenom……
Denna varianten gäller för sportfilter och öppna filter där man även använder klibbig olja för att binda de finaste partiklarna.
Bilden är taget från insidan av ett öppet filter som är kört ca 1000mil och sedan är rengjort men inte inoljat.
Här ser man rätt tydligt de ljusa områdena som är hål i filtermaterialet, de största i storlek med en knappnål.
Oljan som sprutas på kommer att täcka hålen OM man lägger på oljan rätt och OM oljan sedan stannar kvar….
Det är inte helt ovanligt att filteroljan följer med i luftströmmen och fastnar i luftmassemätaren vilket som sagt inte kommer att gilla läget.
Hur gör man då om man vill vara snäll mot sin motor men ge den mer luft?
Enklaste och billigaste sättet är att öppna upp burken som filtret ligger i.
Ofta är dessa burkar designade till originaleffekten samt att dämpa insugsljudet (för det är långt ifrån alla som vill ha sugljud när man gasar och pysljud när man släpper gasen och avlastningsventilen öppnar om man nu har turbo).
Att dämpa ljudet görs ofta med ”snirkliga” rör med klen diameter och dessa bromsar när det skall plockas effekt och motorn behöver mer luft.
Demoterar man röret och ersätter det med ett annat i grövre diameter hjälper man motorn att andas bättre.
Tillåter konstruktionen kan man också borra ett par hål i originalburken för att andningen skall bli bra , ljudupplevelsen (om man nu gillar det)få man på köpet.
Det är dock viktigt att se till att burken inte suger varm luft.
En annan variant är ju att öka storleken på filtret.
Det finns filter som är betydligt större än originalet men i liknande material, alltså det renar luften bra men flödar mycket luft.
Sammanfattning
Folk får gärna köra sport/öppna filter MEN jag tycker de skall vara medvetna om att de negativa aspekterna och vad konsekvenserna av detta kan bli.
Det kan funka hela bilen livslängd då motorn tål endel skit, frågan är bara hur mycket och under hur lång tid, jag har ingen aning…..
MVH Jonas
..............